Darina Gapicz
Solistka Opery Nova w Bydgoszczy.
Ukończyła z wyróżnieniem studia na wydziale wokalno-aktorskim Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w 2008 r.w klasie śpiewu prof. Leszka Skrli. Ukończyła również kierunek wokalistyki jazzowej na bydgoskiej Akademii Muzycznej.
2008-2010 - współpracowała z Teatrem Muzycznym w Lublinie.
2008-2012 – współpracowała z Operą Nova w Bydgoszczy
2009-2012 – solistka Teatru Muzycznego w Gdyni. Współpracowała z Teatrem Wielkim w Łodzi.
2012 - solistka Opery i Filharmonii Podlaskiej.
Od 2013 roku jest solistką Opery Nova w Bydgoszczy.
W czasie kariery artystycznej Darina Gapicz wykonywała liczne recitale solowe i kameralne, jak również koncertowe wykonania dzieł operowych i oratoryjnych. Dokonała polskiego prawykonania oraz nagrania cyklu pieśni M. Minkova Płacz gitary (Bydgoszcz, 2008). Była zapraszana do udziału w międzynarodowych festiwalach muzycznych w Europie, a nawet na Bliskim Wschodzie. Artystka wystąpiła również podczas letniego Festiwalu Gut Immling 2024 w Niemczech w roli Amneris w operze G. Verdiego „Aida”.
Uczestniczyła w koncertach oraz kursach mistrzowskich Profesor Teresy Żylis-Gary. Swoje umiejętności doskonaliła również podczas IV Międzynarodowego Kursu Mistrzowskiego Muzyki Barokowej, prowadzonego przez Maestro Paula Esswooda we Florencji (Włochy, 2005). W latach 2003-2005 występowała na deskach Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Uczestniczyła w takich przedstawieniach, jak: The Tragedy of King Richard the III (Ryszard III) W. Shakespeare’a, Auto da Compadecída (Testament Psa) A. Suassuny.
Darina jest laureatką licznych nagród, uczestniczyła w różnorodnych projektach i koncertach, występowała jako solistka w przedstawieniach muzyczno-teatralnych, udzielała się jako instruktor wokalu podczas rozmaitych warsztatów i festiwali, współpracowała ze wspaniałymi muzykami sceny klasycznej i jazzowej. W 2019 roku otrzymała Nagrodę Prezydenta Bydgoszczy z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru.
Repertuar
Na scenie Opery Nova występuje w rolach:
- Jasia w operze Jaś i Małgosia E. Humperdincka,
- Laury w operze La Gioconda A. Ponchiellego ,
- Ježibaby w Rusałce A. Dvořáka,
- III Damy w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta,
- Feneny w Nabucco Verdiego
- Zofii -w Halce Moniuszki,
- Santuzzy w Rycerskości wieśniaczej P. Mascagniego; wykonuje także partię Loli w tej operze,
- Sylvii Varesco w operetce Księżniczka czardasza Kálmána,
- Maddaleny w operze Rigoletto Verdiego,
- Małgorzaty w legendzie dramatycznej Berlioza Potępienie Fausta.
- Księżniczki Eboli w Don Carlosie,
- Azy w Manru Paderewskiego,
- Dowódcy Barbaresków w Awanturze w Recco,
- Hanny w Strasznym dworze Moniuszki ,
- Cherubina w Weselu Figara Mozarta,
- Olgi w Wesołej wdówce.
Recenzje
Anita Nowak, Don Carlos i Elżbieta w ogrodzie, a Eboli z Królem w łóżku,
portal Teatr Dla Was, 24.04.2016.
Barbara Mielcarek-Krzyżanowska, Od "Don Carlosa do Dziwnych losów Jane Eyre, Twoja Muza nr 3, 29-06-2016
Ilona Słojewska, www.teatrdlawas.pl, 2013 r.
Marek K. Jankowiak, Jaś nie taki przestraszony, Gazeta Pomorska nr 102/30.04/01.05.08