Po paryskiej prapremierze Don Carlosa Verdi nie był w pełni zadowolony z pierwotnej wersji swego dzieła i kilkanaście lat później zabrał się do powtórnego opracowania opery. W 1884 roku powstało nowe libretto w języku włoskim - dla mediolańskiej La Scali. Dzieło z biegiem czasu zdobyło zasłużone powodzenie i po dziś dzień zaliczane jest do kanonu największych arcydzieł włoskiej muzyki operowej.
Zarys akcji
Hiszpania, ok. 1560 r. Ze względów politycznych Filip II Habsburg zawarł małżeństwo z francuską księżniczką Elżbietą de Valois, nie bacząc, że doprowadził tym samym do zerwania jej zaręczyn ze swym synem Carlosem, jej rówieśnikiem. Hiszpański infant Don Carlos jest zrozpaczony utratą ukochanej. Chroni się w klasztorze, który był także miejscem ukrycia się jego dziada, Karola V.
Nadchodzi Markiz Posa - grand hiszpański. Infant zwierza się mu ze swojego uczucia do królowej. Posa pragnie nakłonić Don Carlosa do stanięcia na czele ruchu mającego wyzwolić Flandrię, a następnie i samą Hiszpanię spod tyranii króla i Inkwizycji. Don Carlos i markiz Posa zapewniają się wzajemnie o wielkiej przyjaźni. Elżbieta także kocha Carlosa, ale mimo targających nią uczuć, jest wierna królowi Filipowi. Spotyka się z Carlosem na jego prośbę o wstawiennictwo w sprawie wyjazdu do Flandrii. Infant jednak nie może ukryć żywych uczuć do swej dawnej narzeczonej... Carlosa kocha również księżniczka Eboli, która w szale zazdrości przynosi królowi szkatułkę Elżbiety, a w niej - portret Carlosa. To przekonuje Filipa o niewierności małżonki i syna. Carlos prosi króla o pełnomocnictwo nad Flandrią, ale spotyka się z odmową.
Fakty
Streszczenie libretta
W retrospekcji Carlos wspomina swe zaręczyny i niedoszłe małżeństwo z francuską księżniczką i jego rówieśniczką, Elżbietą de Valois.
AKT I
Don Carlos przysłuchuje się śpiewom zakonników w klasztorze San Yuste, gdzie pochowany jest jego dziad, cesarz Karol V. Infant przybył tu szukać spokoju duszy. Na miejsce dociera markiz Rodrigo Posa i obaj młodzieńcy odnawiają śluby przyjaźni. Carlos wyznaje swą trwającą wciąż miłość do Elżbiety. Posa ofiarowuje się dopomóc mu w nawiązaniu kontaktów z kochającą go królową.
Dwór królowej bawi w ogrodzie. Księżniczka Eboli śpiewa pieśń o saraceńskim królu. Elżbieta przyjmuje markiza, który doręcza jej list infanta ukryty w korespondencji z dworu francuskiego. Don Carlos prosi w nim o poparcie u króla prośby o uzyskanie urzędu namiestnika w okupowanej Flandrii. Prośbę markiza o audiencję dla infanta popiera Eboli, kochająca potajemnie Don Carlosa.
Elżbieta spotyka się z Don Carlosem: obiecuje wstawić się w sprawie jego wyjazdu do Flandrii u króla. Carlos nie potrafi zapanować nad uczuciami. Niespodziewanie przybywa król Filip. Odprawia z gniewem damę dworu, która zostawiła królową samą. Każe natomiast pozostać markizowi. W dowód zaufania, jakim go obdarza, mianuje Posę swym powiernikiem i doradcą, zlecając mu pieczę nad królową i infantem. Ostrzega go jednak przed niebezpieczeństwem narażenia się świętej Inkwizycji. Markiz Posa pragnie wykorzystać zdobyte zaufanie dla realizacji swych wyzwoleńczych planów.
AKT II
O północy Don Carlos oczekuje królowej w pałacowym ogrodzie. Zamiast niej przybywa księżna Eboli przebrana w szaty królowej. Carlos, niczego nie podejrzewając, wyznaje kobiecie miłość. Dopiero gdy Eboli zdejmuje maskę, infant rozumie, że padł ofiarą podstępu. Pragnąc wkupić się w łaski Carlosa, Eboli przestrzega go przed markizem Posą, rzekomo nowym faworytem króla. Przybywa Posa i szybko pojmuje, że jego plan jest zagrożony. Chce zasztyletować Eboli, jednakże po chwili puszcza ją wolno, postanawiając w inny sposób uchronić Carlosa przed jej zemstą i prosząc infanta o powierzenie mu tajnych listów.
Akcja przenosi się na plac w Madrycie, gdzie odbywa się egzekucja - skazani przez inkwizycję za herezję mają być spaleni na stosie. Uroczystość mąci przybycie delegacji z Flandrii, błagającej króla o wolność dla ciemiężonego kraju. Filip nakazuje uwięzić członków delegacji. Wstawia się za nimi Don Carlos, raz jeszcze prosząc ojca o mianowanie go namiestnikiem Flandrii. Gdy król odmawia, Carlos dobywa szpady i przysięga, że będzie walczył o wolność podbitego kraju. Nikt nie ma odwagi rozbroić infanta, dopiero markiz Posa odbiera mu szpadę, czym utwierdza Carlosa w błędnym przekonaniu, że zawiódł go jako przyjaciel. W rzeczywistości Posa pragnął tylko uchronić Carlosa od dalszych tragicznych następstw jego czynu.
AKT III
Król Filip w swej komnacie przeżywa kolejną bezsenną noc. W chwili tej nie jest groźnym satrapą, lecz budzącym litość osamotnionym starcem. Przybywa wezwany przez króla sam Wielki Inkwizytor, 90-letni kardynał. Obaj zawierają układ: Inkwizytor rozgrzesza króla z wyroku śmierci wydanego na własnego syna, uzyskując w zamian zgodę królewską, by postawić przed trybunałem Inkwizycji markiza Posę, którego plany wyzwoleńcze stały się niebezpieczne.
Po odejściu Inkwizytora przybiega do króla Elżbieta, skarżąc się że skradziono jej szkatułkę, w której przechowywała najdroższe pamiątki. Okazuje się, że doręczono ją już królowi. Ten odnajduje w niej portrecik Carlosa, niezbity dowód - jak sądzi - zdrady swej małżonki. Elżbieta tłumaczy, że ma tę miniaturkę jeszcze z czasów, gdy była narzeczoną Carlosa. Pod wpływem brutalnych zarzutów męża, mdleje. Na pomoc przybywają Eboli i Posa. To księżna Eboli wykradła szkatułkę królowej, chcąc tym samym rzucić na nią oszczercze oskarżenie.
Markiz Posa rozumie, że nie będzie już mógł liczyć na poparcie króla. Postanawia bronić Carlosa nawet kosztem swego życia: zamierza przekonać władcę, że to on sam stał na czele spisku zmierzającego do wyzwolenia Flandrii. W mieszkaniu Posy odnajdują kompromitujące listy infanta. Eboli wyznaje swą winę i potępia piękność, uważając ją za źródło zła; wstępuje do klasztoru. Posa odwiedza uwięzionego Carlosa i powiadamia go, że niebawem zostanie uwolniony. W tym momencie trafiony skrytobójczą kulą, pada i umiera u stóp infanta. Filip II uwalnia Carlosa, nie podejrzewając go już o przewodzenie rebelii.
AKT IV
Carlos planuje potajemnie wyjechać do Flandrii. Przed wyjazdem chce pożegnać się z ukochaną Elżbietą. Królowa, oczekując na jego przybycie na dziedzińcu klasztornym, wyraża rezygnację ze szczęścia, jakie mogła dać jej miłość do Carlosa; teraz poświęci swe uczucia dla sprawy wolności Flandrii, a - być może - i Hiszpanii. Wtem do obstawionego wojskiem klasztoru wkracza król w towarzystwie Wielkiego Inkwizytora i wydaje syna w ręce trybunału Inkwizycji. Jednak tajemniczy Mnich (Karol V?) otwiera bramy klasztoru, zapraszając Carlosa do wejścia...
Brak spektakli w najbliższej przyszłości
Uprzejmie informujemy, że dzisiaj (4 grudnia) rozpoczęliśmy sprzedaż biletów na spektakle w kwietniu 2024 r. Przypominamy, że wraz z rozpoczęciem nowego roku będą obowiązywać nowe ceny biletów na nasze przedstawienia.
Miłość ubogiego chłopaka do bogatej i wyniosłej dziewczyny zapewne nie miałaby szans na szczęśliwy finał, gdyby nie eliksir, a raczej wiara w jego sprawczą „moc”. W drugi weekend grudnia (9 i 10 XII) gramy „Napój miłosny” - jedną z najsłynniejszych oper komicznych Gaetano Donizettiego.
Na scenie Opery Nova stanie się baśniowo. Bajkowy nastrój nie tylko tańcem wyczaruje Alicja wraz z całą ekipą niezwykłych postaci. Dzieci małe i duże - dajcie się porwać przygodzie z uśmiechem podczas naszego familijnego spektaklu „Alicja w Krainie Czarów”, na który zapraszamy pod koniec stycznia 2024 r.
Jesteśmy po premierze „Niebezpiecznych związków”. Dla tych z Państwa, którzy nie mieli okazji zobaczyć spektaklu w listopadzie, mamy dobrą wiadomość. Balet w choreografii Krzysztofa Pastora na bydgoską scenę powróci w marcu 2024. Sprzedaż biletów już od 14 listopada 2023! Dostępny jest także plakat naszej najnowszej produkcji baletowej.