Sławomir Kowalewski
Jest absolwentem PSM II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie oraz Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu doc. Macieja Witkiewicza. Uczestniczył w kursach wokalnych prowadzonych przez takich pedagogów jak: Stefania Toczyska (Wiedeń), Marek Rzepka (Hanower), Thomas Heyer (Frankfurt), Helena Łazarska (Wiedeń) czy też Iwona Sobotka (Paryż). Jest laureatem wielu nagród na konkursach międzynarodowych takich jak: X Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej Złote Głosy w Warszawie; Nagroda Specjalna oraz Grand Prix przyznane po raz pierwszy w historii konkursu, Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Giulio Perottiego w Ueckermunde w Niemczech. W 2013 otrzymał stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie artystycznej.
Współpracował z m.in. Warszawską Operą Kameralną i Operą Bałtycką. Występował z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej, Orkiestrą Symfoniczną Sinfonia Baltica, Bydgoską Orkiestrą Kameralną. W 2015 roku kreował postać tytułową w operze Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego na festiwalu Operowe Forum Młodych w Bydgoszczy, za którą przyznano mu 3. nagrodę w konkursie na Najciekawszą Osobowość Artystyczną OFM 2015.
W 2016 r. wystąpił w roli Markiza Posy w operze Verdiego Don Carlos zrealizowanej w bydgoskiej Operze Nova. Za tę kreację odebrał w 2017 r. Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Kiepury w kategorii najlepszy debiut operowy. W lipcu 2018 roku zwyciężył w III Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Śpiewaków Operowych Zinka Milanov w Rijece. Otrzymał także nagrodę specjalną.
Laureat I nagrody na V Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamroz w Busku-Zdroju. W 2019 r. zdobył II nagrodę na I Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Bogdana Paprockiego w Bydgoszczy oraz nagrody specjalne Dyrektorów polskich teatrów operowych.
Repertuar
W Operze Nova kreuje role:
- Figara w Cyruliku sewilskim Rossiniego,
- Markiza Posy w Don Carlosie Verdiego,
- Falkego w Zemście nietoperza J.Straussa,
- Marulla w Rigoletcie Verdiego,
- Hrabiego Almavivy w Weselu Figara Mozarta,
- Forda w Falstaffie,
- Tonia/Taddea w Pajacach Leoncavalla,
- Papagena w Czarodziejskim flecie Mozarta,
- Marcella w Cyganerii Pucciniego,
- księcia Homonaya w Baronie cygańskim Straussa,
- Tadeusza w Awanturze w Recco,
- Zbigniewa w Strasznym dworze Moniuszki,
- Walentego w Fauście Ch. Gounoda.
Recenzje
Ilona Słojewska, Dziennik Teatralny
Ilona Słojewska
Wieczór operowy wysokiej klasy ,Sławomir Pietras Tygodnik Angora nr 13/,25-03-2019