BARON CYGAŃSKI

BARON CYGAŃSKI

BARON CYGAŃSKI (Der Zigeunerbaron):
operetka w trzech aktach
Kompozytor:
Johann Strauss
Libretto:
Ignaz Schnitzer wg noweli „Sáffi” Móra Jókaia. Polska wersja językowa z polskimi napisami
Data premiery:
06.11.2010
Czas:
2 godziny 45 minut, w tym dwie przerwy. Uwaga, realizacja we fragmentach spektaklu przewiduje użycie dymu na scenie, a w pierwszym i drugim akcie użycie tzw. suchego lodu.
Licencja:
na korzystanie z Utworów została udzielona przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Realizatorzy

Insenizacja, reżyseria i choreografia:
Janina Niesobska
Kierownictwo muzyczne:
Scenografia i kostiumy:
Maria Balcerek
Reżyseria świateł:
Bogumił Palewicz
Przygotowanie chóru:
Henryk Wierzchoń
Autor plakatu:
Michał Batory

OBSADA

Dyrygent:

OPIS

Strauss uznawał Barona cygańskiego za swe największe kompozytorskie osiągnięcie. Zauroczony folklorem cygańsko-węgierskim stworzył operetkę oddającą piękno kultury obu tych nacji. Muzyka odzwierciedla koloryt i swobodę puszty, żywiołowość cygańskiego obozowiska i elegancję wiedeńskich pałaców, a dzieło aż roi się od wpadających w ucho melodii. Baron cygański powrócił w iście królewskim przepychu do repertuaru bydgoskiej Opery: operetkę wystawia się po to, aby sprawić radość widzom i… wykonawcom. 

Wykreowany na scenie świat zachwyca popisowymi ariami, wystawnością strojów, dekoracji, wdziękiem tancerek, dynamiką tancerzy, popisami aktorskimi całego zespołu... W uszach (i sercach) mają zostać na zawsze cudowny walc skarbów, duet "ślubny" Saffi i Barinkaya, marsz rekrutów i ognisty czardasz. 

Z pieczołowitością zostały odtworzone XIX-wieczne kostiumy wieśniaków w święcie winobrania z I aktu, migoczący światełkami namiot czaruje tajemniczością i erotyzmem Wschodu, przepyszny żyrandol i gigantyczne ażurowe schody (największe w historii realizacji na scenie Opery Nova), które stanowią tło dla olśniewających sukien i mundurów. Błękity, szmaragdy, indygo, fiolety, cekiny, zapinki, przypinki... Jedwabne falbany spódnic tworzą barwną ruchomą płaszczyznę w porywającym czardaszu, powiewają frędzle chust, błyskają i dźwięczą szable: blisko trzy godziny radości! 

Galeria zdjęć

Najbliższe spektakle

Data: 07-06-2024 (Piątek),Godzina: 19:00

Sprzedaż biletów od: 20-02-2024 08:30

Data: 08-06-2024 (Sobota),Godzina: 19:00

Sprzedaż biletów od: 20-02-2024 08:30

Data: 09-06-2024 (Niedziela),Godzina: 18:00

Sprzedaż biletów od: 20-02-2024 08:30

Recenzje

Proponujemy również

{title}
16-04-2024

Premiera „Don Pasquale” na inaugurację Festiwalu!

„Don Pasquale” Gaetana Donizettiego w reżyserii Pawła Szkotaka już 20 kwietnia otworzy jubileuszowy XXX Bydgoski Festiwal Operowy!

{title}
15-04-2024

Jak budowaliśmy świat „Don Pasquale”

Ten świat zrobi na Widzach wrażenie! Zdradzamy kilka tajemnic o tym, jak powstawała scenografia do naszej produkcji „Don Pasquale” - od wizji aż do jej montażu. 

{title}
12-04-2024

Nasza rozmowa z reżyserem musicalu „Kombinat” Wojciechem Kościelniakiem

- Ten spektakl jest szczególnie drogi mojemu sercu, zrealizowany ze wspaniałym zespołem Teatru Muzycznego w Poznaniu - mówi reżyser Wojciech Kościelniak,  z którym rozmawiamy o Grzegorzu Ciechowskim oraz muzyczno-literackim świecie „Kombinatu”, w jaki zanurzymy się już 23 kwietnia podczas XXX Bydgoskiego Festiwalu Operowego w Operze Nova.

{title}
10-04-2024

„Strefa Ruchu” towarzyszy Festiwalowi: Czy opera może i czy powinna być nowoczesna?

Jeśli nurtują Państwa tajniki doboru repertuaru operowego, proporcje pojawiania się realizacji dzieł współczesnych, szansa na zachowanie autonomii opery przy inwazji innych sztuk, ocalenie jej autentyczności i „pierwiastka ludzkiego” w konfrontacji ze sztuczną inteligencją to zapraszamy na spotkanie z cyklu „Strefa Ruchu”, organizowane z redakcją Ruchu Muzycznego - partnerem medialnym XXX BFO, które odbędzie się w sali kameralnej Opery Nova 4 maja (sobota) o godz. 16.30. Wstęp wolny.Obecna ...