RYCERSKOŚĆ WIEŚNIACZA. PAJACE

RYCERSKOŚĆ WIEŚNIACZA. PAJACE

Cavalleria rusticana. I Pagliacci:
Rycerskość wieśniacza - opera w 1. akcie, Pajace - opera w 2. aktach z prologiem
Kompozytor:
Pietro Mascagni (Rycerskość wieśniacza), Ruggero Leoncavallo (Pajace)
Libretto:
Giovanni Targioni-Tozzetti, Guido Menasci, Ruggero Leoncavallo. Oryginalna wersja językowa z tłumaczeniem na język polski
Data premiery:
26.10.2013
Czas:
3 godziny, w tym jedna przerwa. Uwaga, realizacja we fragmentach spektaklu przewiduje użycie dymu na scenie.
Wykonawcy:
Soliści, Chór, Balet, Orkiestra Opery Nova w Bydgoszczy, Mała Formacja Chóralna Izabeli Cywińskiej-Łomżyńskiej przy Zespole Szkół Mechanicznych nr 1 w Bydgoszczy

Realizatorzy

Kierownictwo muzyczne:
Wojciech Rajski
Reżyseria:
Andrzej Bubień
Scenografia i kostiumy:
Anita Bojarska
Choreografia:
Jarosław Staniek
Reżyseria świateł:
Artur Szyman
Przygotowanie chóru:
Henryk Wierzchoń
Współpraca muzyczna:
Piotr Wajrak
Współpraca scenograficzna:
Mariusz Napierała
Asystent reżysera:
Edward Stasiński
Asystent dyrygenta:
Maciej Wierzchoń
Asystent choreografa:
Anna Bebenow

Obsada

Santuzza:
Nedda (Colombina):
Tonio (Taddeo):
Beppe (Arlecchino):
Dyrygent:

Opis

Prapremiera Rycerskości wieśniaczej (Cavalleria rusticana) odbyła się w Rzymie w 1890 roku. Uważa się ją za pierwszą operę werystyczną. 

Opera odniosła sukcesy na wszystkich wielkich scenach europejskich. Do jej powodzenia przyczynił się nie tylko temat libretta (według powieści Giovanniego Vergi, pisarza z nurtu naturalistycznego) , lecz również ogólne uproszczenie środków teatralnych oraz ogromne bogactwo melodii oddających charakter i atmosferę południa Włoch (sceny z życia sycylijskich wieśniaków: powrót z pola, msza w wiejskim kościele czy obraz wiejskiej tawerny). Słynny chór Gli aranci olezzano czy też majestatyczne Regina coeli należą do najbardziej poruszających fragmentów muzycznych w historii opery.

Streszczenie libretta:

Turiddu, narzeczony Santuzzy romansuje ze swą dawną ukochaną Lolą. Obecnie jest ona żoną woźnicy Alfia. Mimo błagań Santuzzy, Turiddu nie chce do niej powrócić. Santuzza przeklina go. Zrozpaczona dziewczyna w afekcie mówi o romansie żony Alfiowi. Zazdrosny woźnica przysięga zemstę. 

W oberży Mammy Lucii dochodzi do niewybaczalnych obelg między Turiddu i Alfiem, a następnie rytualnego wyzwania na pojedynek. Turiddu, w przeczuciu śmierci, żegna się z matką, prosząc, aby przyjęła pod swój dach Santuzzę. Po chwili narastającej ciszy słychać krzyk....

Pajace - opera skomponowana, podobnie jak Rycerskość wieśniacza na konkurs w 1890 r., na swą prapremierę czekała do 1892 r. Od jej momentu (pod batutą Toscaniniego) cieszy się ogromną popularnością i z wielkim powodzeniem wystawiana jest do dziś. 

Streszczenie libretta:

Południe Włoch. Canio, szef wędrownych komediantów jest zazdrosnym mężem Neddy, do której zaleca się komik Tonio. Nedda tymczasem kocha młodego Silvia i pragnie z nim uciec. Wzgardzony Tonio powiadamia o ich uczuciu Cania, który zasadza się na kochanków. Silvio zdołał uciec, a Nedda nie zdradza jego imienia.

Nazajutrz komedianci wystawiają sztukę, której akcja przypomina faktyczne wydarzenia: Canio-Pajac jest zdradzany przez Neddę-Colombinę z Arlekinem. Canio zaczyna tracić kontrolę nad sobą, widząc tragiczne podobieństwo między sytuacją swoją i bohatera sztuki. Gdy Nedda, również na scenie jako Colombina, wzbrania się wyjawić imię kochanka, Canio zabija najpierw ją, a następnie Silvia, który spieszy na ratunek. 

Po głośnej premierze w MET (1895) przyjęło się w większości teatrów wystawiać Rycerskość wieśniaczą i Pajace łącznie i zapowiadać na jednym afiszu premierowym.

Galeria zdjęć

Najbliższe spektakle

Brak spektakli w najbliższej przyszłości


Śledź nasze social media

Recenzje

Proponujemy również

{title}
02-12-2024

„Zbłąkana” wraca na naszą scenę!

Opowiedziana tu historia o miłości i cierpieniu jest na tyle wciągająca, że nie ma potrzeby jej uwspółcześniać - z takiego założenia wychodził związany z nowojorską Metropolitan Opera Bodo Igesz, który 26 lat temu wyreżyserował w Bydgoszczy „Traviatę” Giuseppe Verdiego. W najbliższy weekend (6-8 XII 2024 r.) na scenie Opery Nova spektakl i to w gwiazdorskiej obsadzie - postać Violetty Valery wykreują: Joanna Woś i Edyta Piasecka.- Myślę, że „Traviata” jest wspaniałą operą przede wszystkim ze wzg...

{title}
27-11-2024

Rok 2025 w operze to miesiące znakomitych inscenizacji. Bilety już w sprzedaży!

W kasie Opery Nova oraz online można już nabyć bilety na popremierowe spektakle opery „Orfeusz i Eurydyka” oraz opery komicznej „Służąca panią” (spektakl immersyjny z miejscami tylko stojącymi!). W sprzedaży są także bilety na repertuarowe tytuły wystawiane na naszej scenie od stycznia do czerwca 2025. Na afiszach lista znakomitych dzieł w wyśmienitych inscenizacjach. Zapraszamy!

{title}
27-11-2024

Z Alicją do krainy czarów po przygodę!

Baśniowy nastrój na naszej scenie nie tylko tańcem wyczaruje Alicja wraz z całą ekipą niezwykłych postaci. Dzieci małe i duże - dajcie się porwać przygodzie z uśmiechem podczas naszego familijnego spektaklu „Alicja w Krainie Czarów”, na który zapraszamy od 16 do 19 stycznia 2025 r. 

{title}
25-10-2024

„Służąca panią” blisko widza

Tak blisko opery – i występujących w niej artystów - jeszcze Państwo nie byliście! „Służąca panią” wciąga publiczność w środek zabawnej akcji, by każdy mógł aktywnie przeżyć spektakl, jaki dla Opery Nova wyreżyserował Jerzy Jan Połoński. Premiera odbyła się w Światowy Dzień Opery! Spektakl na scenę kameralną powróci w grudniu 2024 i styczniu 2025. Tymczasem „Służąca…” intryguje z plakatu Mariusza Napierały.