CYGANERIA (La bohème)

CYGANERIA (La bohème)

Cyganeria:
opera w czterech aktach
Kompozytor:
Giacomo Puccini
Libretto:
Giuseppe Giacosa i Luigi Illica na podstawie powieści Henri Murgera "Scènes de la vie de bohème". Oryginalna wersja językowa z tłumaczeniem na język polski
Data premiery:
30.04.2011
Czas:
2 godziny 10 minut, w tym jedna przerwa. Uwaga, we fragmentach spektaklu błysk świetlny, część postaci występujących w inscenizacji pali papierosy.
Wykonawcy:
Soliści, Chór, Orkiestra Opery Nova w Bydgoszczy, Dziecięca Grupa Wokalna z Pałacu Młodzieży pod kierownictwem Patrycji Cywińskiej-Gacki oraz dzieci z Zespołu Pieśni i Tańca Ziemia Bydgoska pod kierownictwem Izabeli Cywińskiej-Łomżyńskiej, statyści

Realizatorzy

Inscenizacja i reżyseria:
Maciej Prus
Kierownictwo muzyczne:
Andrzej Knap
Scenografia:
Paweł Wodziński
Kostiumy:
Jagna Janicka
Współpraca muzyczna:
Jerzy Wołosiuk
Przygotowanie chóru:
Henryk Wierzchoń
Autor plakatu:
Michał Batory

OBSADA

Colline:
Parpignol:
Alcindoro:
Dyrygent:

Opis

Od ponad 120 lat Cyganerii wystawianej na scenach całego świata towarzyszą żywe emocje słuchaczy. Utożsamiają oni swe doświadczenia życiowe z nadziejami, uczuciami, entuzjazmem i dramatami młodych bohaterów werystycznej opery Pucciniego. Zawsze młodzi: Rudolf i Mimi pozostają jedną z najbardziej rozpoznawalnych par operowych bohaterów. 

Liryzm i dramat historii rozgrywającej się pod dachem paryskiej mansardy oraz codzienne obrazy z życia grupy przyjaciół szukających swego miejsca w świecie sztuki unieśmiertelnione w muzyce Pucciniego bliskie są wrażliwości widzów każdego pokolenia. 

Streszczenie libretta

AKT I

W ubogiej paryskiej mansardzie mieszkają po­eta Rudolf, malarz Marcel, muzyk Schaunard i filo­zof Colline. Nie mają ani pie­niędzy, ani opału. Jest tak zimno, że Marcel nie może utrzymać pędzla w dłoni. Do rozniecenia ognia Rudolf ofiarowuje rękopis swojego dramatu. Colline chciał za­stawić kilka swoich książek, ale lombard był już zamknięty. Wtem pojawia się Schaunard z pie­niędzmi, opałem, jedzeniem i winem - zapłatą otrzymaną od angielskiego lorda. 

Przyjaciele postanawiają spędzić Boże Narodzenie w swojej ulubionej ka­wiarni Momus. Właściciel domu puka do drzwi i żąda zaległego czynszu. Z trudem udaje sięim go wreszcie pozbyć. Przyjaciele wyruszają do kawiar­ni, jedynie Rudolf pozostaje jeszcze przez kilka minut. Rozlega się nieśmiałe pukanie do drzwi. To są­siadka Mimi przyszła prosić o ogień, bo chce zapalić świecę. Atak kaszlu zmusza ją do dłuższego zatrzymania się. Ponieważ zapomniała klucza do pokoju, po­wraca jeszcze raz. Przeciąg gasi obie świece. Kie­dy szukają klucza w ciemności, Rudolf natrafia w ciemności na delikatną rękę dziewczyny. Rodzi się między nimi zaufanie i sympatia.

AKT II

W Dzielnicy Łacińskiej panuje radosny ruch przed­świąteczny. Rudolf kupuje Mimi różową chustkę. Przedstawia ją przyjaciołom i dochodzi do rozmowy o miłości. Nagle pojawia się elegancka, wyzywająca dama w towarzystwie zamożnego mężczyzny. To Musetta, była kochanka Marcela. Znudziła się już starszym panem Alcindoro i stara się ponownie przyciągnąć uwagę Marcela. Zlecając Alcindoro, by kupił jej nowe buty, Musetta pozbywa się swojego towarzy­sza. Dawna para kochanków znowu się odnajduje. Mimi i Rudolf również cieszą się swym uczuciem. Przyjaciele biesiadują radośnie. 

AKT III

Mimi odwiedza Marcela i opowiada zrozpaczona, że Rudolf opuścił ją z zazdrości. Kiedy pojawia się Rudolf, dziewczyna ukrywa się za drzewem i poznaje praw­dziwy powód jego postępowania. To troska o zdrowie chorej na gruźlicę Mimi skłoniła go do opuszczenia jej. W mansardzie na pod­daszu jej stan pogarszał się coraz bar­dziej. Mimi pada Rudolfowi w ramiona. Potem rozstają się.  Między Marcelem i Musettą do­chodzi do sceny zazdrości i oboje również się roz­stają.

AKT IV

Rudolf i Marcel znowu zamieszkują w swojej mansardzie. Próbują na próżno zapomnieć o kochankach. Colline i Schaunard przynoszą chleb i śledzie. Przyjaciele rozkoszują się obfitym je­dzeniem i tańczą z radości. Schaunard i Colline pojedynkują się szuflą do węgla i pogrzebaczem. 

Nagle pojawia się Musetta ze śmiertelnie chorą Mimi, która chce jeszcze raz zobaczyć swojego kochanka. Musetta wy­chodzi, aby kupić wymarzoną przez Mimi mufkę, a Marcel chce wezwać lekarza. Colline postanawia zanieść swój płaszcz do lombardu. 

Rudolf i Mi­mi zostają sami i wspominają swój pierwszy wie­czór. Reszta osób powraca. Mimi cieszy się z mufki, którą uważa za prezent od Rudolfa i zasypia. Mu­setta przygotowuje lekarstwo, które przyniósł Marcel. Na próżno: Mimi umarła.

Galeria zdjęć

Najbliższe spektakle

Brak spektakli w najbliższej przyszłości


Śledź nasze social media

Recenzje

Proponujemy również

{title}
28-03-2024

Program jubileuszowego XXX BFO!

Szanowni Melomani, z przyjemnością prezentujemy program jubileuszowego XXX Bydgoskiego Festiwalu Operowego, na który serdecznie Państwa zapraszamy od 20 IV do 5 V 2024 r. Uwaga, sprzedaż biletów na festiwalowe spektakle w kasie Opery oraz online rozpoczyna się 11 marca (poniedziałek) od godz. 8.30. 

{title}
27-03-2024

BFO w sztuce polskiego plakatu. Unikaty na sprzedaż!

Przed nami XXX Bydgoski Festiwal Operowy. Z okazji jubileuszu przygotowaliśmy nie lada gratkę dla kolekcjonerów! Od 20 marca - równo na miesiąc przed inauguracją tegorocznego Festiwalu - rozpoczęliśmy sprzedaż archiwalnych plakatów, które w ciągu dekad „firmowały” Bydgoskie Festiwale Operowe. Tworzyli  je na zamówienie Opery Nova wybitni polscy graficy. To niepowtarzalna okazja do nabycia tych wyjątkowych plakatów i to w bardzo atrakcyjnej cenie!

{title}
26-03-2024

Kasa biletowa w okresie świątecznym nieczynna

Szanowni Państwo,informujemy, że w Wielką Sobotę (30 marca), Wielkanoc (31 marca) oraz Poniedziałek Wielkanocny (1 kwietnia) kasa biletowa Opery Nova będzie nieczynna. 

{title}
14-03-2024

Głosy na „Wesołą wdówkę” Opery Nova, nominowaną do nagrody

Szanowni Państwo,miło nam poinformować, że produkcja Opery Nova „Wesoła wdówka” w reżyserii Jerzego Jana Połońskiego została nominowana do Nagrody „Najlepsza operetkowa premiera 2023 roku”. Nominowani zostali także realizatorzy bydgoskiej „Wdówki” w kategoriach: „najlepsza scenografia” Mariusz Napierała,„najlepsze kostiumy” Anna Chadaj,„najlepsza chorografia” Joanna Semeńczuk.Do 25 marca godz. 12.00 czytelnicy i słuchacze podcastu Operetkowe.info mogli głosować na wybrany przez siebie ...