Potępienie Fausta

Potępienie Fausta

Potępienie Fausta:
Legenda dramatyczna w czterech częściach (1846)
Kompozytor:
Hector Berlioz
Libretto:
Gèrard i Almire Gandonnière. Oryginalna wersja językowa
Data premiery:
25.04.2015
Czas trwania:
2 godziny, w tym jedna przerwa
Wykonawcy:
Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Nova w Bydgoszczy, Mała Formacja Chóralna" Izabeli Cywińskiej-Łomżyńskiej przy Zespole Szkół Mechanicznych nr 1 w Bydgoszczy

Realizatorzy

Reżyseria:
Maciej Prus
Kierownictwo muzyczne:
Michał Klauza
Współpraca muzyczna:
Grzegorz Berniak
Scenografia:
Arkadiusz Chrustowski
Kostiumy:
Jagna Janicka
Choreografia:
Jacek Przybyłowicz
Przygotowanie chóru:
Henryk Wierzchoń
Przygotowanie chóru dziecięcego:
Izabela Cywińska-Łomżyńska
Reżyseria świateł:
Maciej Igielski
Asystent reżysera:
Edward Stasiński
Asystent dyrygenta:
Maciej Wierzchoń
Autor plakatu:
Wiesław Rosocha

Obsada

Małgorzata:
M.:
Anna Krysiak
Dyrygent:
Michał Klauza

Opis

Według tragedii „Faust” Johanna Wolfganga von Goethe.

Wykonania odbywają się za zgoda wydawnictwa Alkor-Edition Kassel GmbH.

Historyczny Faust (łac. szczęśliwy) urodził się ok. 1480 r. w Wittemberdze. Rzekomo studiował magię w Krakowie. Prowadził życie wędrowca. Podawał się za astrologa, wywoływacza duchów, wróżbitę, cudotwórcę. Twierdził, że - w zamian na zapisaną krwią duszę - służy mu diabeł. O Fauście krążyły liczne niemieckie podania ludowe, był bohaterem teatrzyków kukiełkowych, komiczną figurą. Jego postać wcześnie zafascynowała pisarzy, m.in., Christophera Marlowe’a.

Goethe, najwybitniejszy niemiecki pisarz doby burzy i naporu, podniósł legendę faustowską do rangi wielkiego poematu filozoficznego i arcydzieła o losach całej ludzkości. Przeniósł ją z jarmarcznych folklorystycznych teatrzyków do wielkiej literatury. Nad swoim Faustem pracował niemal 60 lat. Zaczął go pisać, mając 25 lat, a skończył jako 82-dwuletni starzec. W Fauście opowiada o swych przeżyciach młodego studenta, o szacunku do profesorów, o ucztach w piwnicy Auerbacha, o miłości do córki pastora ucieleśnionej w Małgorzacie, o przyjaciołach-kpiarzach, których rysy zawarł w postaci Mefistofelesa. Goethe portretuje siebie. Podobnie jak Faust studiował prawo, sztukę, literaturę, nauki przyrodnicze, łączył wyobraźnię poetycką z dociekliwością badacza. Poszukiwał, próbował... Oto historia uczonego Fausta, żądnego szczęścia i poznania świata za wszelką cenę.

Tragedia Faust stała się inspiracją dla stworzenia innych, wybitnych dzieł. O interesującej nas kantacie dramatycznej Hectora Berlioza (1803-1869) sam kompozytor pisał tak: Uważam tę legendę za jedno z najlepszych dzieł , jakie stworzyłem; publiczność do dziś dnia zdaje się podzielać to mniemanie.

Pierwotnie kompozytor pod wrażeniem lektury Fausta w przekładzie Gerarda de Nervala stworzył Osiem scen z Fausta op. 1. Powrócił do nich po latach, podczas podróży koncertowej Passau - Wiedeń - Praga - Wrocław - Paryż. Francuska prapremiera poniosła klęskę. Dopiero następny rok przynosi zagraniczne wykonania legendy dramatycznej i jej rozwijającej się kariery. 

Ostatecznie dzieło Berlioza podbiło Francję w 1877 roku. Jak pisał kompozytor w pierwszym francuskim wydaniu partytury: Już sam tytuł dzieła wskazuje, że nie opiera się ono na głównej idei Fausta Goethego, ponieważ w słynnym poemacie Faust zostaje uratowany. Autor Potępienia Fausta wypożyczył jedynie od Goethego pewną liczbę scen pasujących do projektu, który sobie wytyczył, scen, które zawładnęły z przemożną siłą jego talentem.

Obecnie Potępienie Fausta wykonywane jest na estradach filharmonicznych (jako opera koncertowa) i scenach teatrów operowych. To czteroczęściowe, monumentalne dzieło z rozbudowanymi partiami chóralnymi stanowi wyzwanie reżyserskie, z którym zmierzyć się mogą tylko najwięksi wizjonerzy scen operowych.

Najbliższe spektakle

Brak spektakli w najbliższej przyszłości


Śledź nasze social media

Recenzje

Proponujemy również

{title}
28-03-2024

Program jubileuszowego XXX BFO!

Szanowni Melomani, z przyjemnością prezentujemy program jubileuszowego XXX Bydgoskiego Festiwalu Operowego, na który serdecznie Państwa zapraszamy od 20 IV do 5 V 2024 r. Uwaga, sprzedaż biletów na festiwalowe spektakle w kasie Opery oraz online rozpoczyna się 11 marca (poniedziałek) od godz. 8.30. 

{title}
27-03-2024

BFO w sztuce polskiego plakatu. Unikaty na sprzedaż!

Przed nami XXX Bydgoski Festiwal Operowy. Z okazji jubileuszu przygotowaliśmy nie lada gratkę dla kolekcjonerów! Od 20 marca - równo na miesiąc przed inauguracją tegorocznego Festiwalu - rozpoczęliśmy sprzedaż archiwalnych plakatów, które w ciągu dekad „firmowały” Bydgoskie Festiwale Operowe. Tworzyli  je na zamówienie Opery Nova wybitni polscy graficy. To niepowtarzalna okazja do nabycia tych wyjątkowych plakatów i to w bardzo atrakcyjnej cenie!

{title}
26-03-2024

Kasa biletowa w okresie świątecznym nieczynna

Szanowni Państwo,informujemy, że w Wielką Sobotę (30 marca), Wielkanoc (31 marca) oraz Poniedziałek Wielkanocny (1 kwietnia) kasa biletowa Opery Nova będzie nieczynna. 

{title}
14-03-2024

Głosy na „Wesołą wdówkę” Opery Nova, nominowaną do nagrody

Szanowni Państwo,miło nam poinformować, że produkcja Opery Nova „Wesoła wdówka” w reżyserii Jerzego Jana Połońskiego została nominowana do Nagrody „Najlepsza operetkowa premiera 2023 roku”. Nominowani zostali także realizatorzy bydgoskiej „Wdówki” w kategoriach: „najlepsza scenografia” Mariusz Napierała,„najlepsze kostiumy” Anna Chadaj,„najlepsza chorografia” Joanna Semeńczuk.Do 25 marca godz. 12.00 czytelnicy i słuchacze podcastu Operetkowe.info mogli głosować na wybrany przez siebie ...