Adelheid Wette, młodsza siostra kompozytora Engelberta Humperdincka, opracowała inscenizację znanej baśni braci Grimm Jaś i Małgosia i poprosiła swego brata, asystenta Wagnera, o skomponowanie muzyki. Utwór miał być w zamyśle rodzinną zabawą, a przerodził się w wymagającą niezłych głosów i dużej orkiestry operę, atrakcyjną zarówno dla młodej, jak i dojrzałej publiczności.
Dzieło Humperdincka istnieje w dwóch wersjach: symfonicznej i kameralnej. Wette zmodyfikowała nieco opowieść o dwójce zabłąkanych w lesie dzieci, które napotykają domek Czarownicy i cudem udaje im się uniknąć pożarcia. W wersji Grimmów Jasia i Małgosię wypędza zła macocha, a tu jest ona tylko prostą, czasem zbyt porywczą gospodynią domową, która po pewnym czasie żałuje swojego gniewu i razem z mężem wyrusza na poszukiwanie dzieci. W obu wersjach tak samo radosne pozostaje natomiast zakończenie, w którym dobro odnosi triumf nad złem.
Chociaż Humperdinck komponował Jasia i Małgosię pod wpływem Wagnera, w warstwie muzycznej udało mu się zachować całą lekkość i wdzięk ludowej opowiastki. Z drugiej strony, język muzyczny opery jest wyrafinowany, dlatego poruszająca wyobraźnię dziecięcą bajkowa historia, jak każde dzieło operowe, zachwycić może melomana niezależnie od jego wieku. Pierwsze wykonanie Hansel und Gretel poprowadził w Weimarze Richard Strauss.
Realizacja Opery Nova jest niebanalna w warstwie scenograficznej i pełna uroku tajemniczości, dlatego z pewnością może kształcić gust muzyczny i plastyczny młodych widzów. Ponadto dzieci mają okazję podziwiania swych rówieśników, których trzydzieścioro bierze udział w przedstawieniu: dzieci z pracowni wokalnej Pałacu Młodzieży (jako pierniczki) oraz Studia Baletowego przy Operze Nova (jako małe elfy).
Brak spektakli w najbliższej przyszłości
- Jestem pewna, że „Carmen” odniesie sukces w Bydgoszczy, w Polsce! – mówi z uśmiechem Maria Luisa Ramos Corrales, która czuwa nad przygotowaniem kostiumów do polskiej produkcji baletowej w choreografii Johana Ingera. Premiera „Carmen” w wykonaniu Baletu Opery Nova już 26 kwietnia zainauguruje XXXI Bydgoski Festiwal Operowy!
Z przyjemnością ogłaszamy program XXXI Bydgoskiego Festiwalu Operowego! Od 26 kwietnia do 11 maja polecamy siedem festiwalowych spektakli, goszcząc zespoły znakomitych teatrów z Bułgarii, Czech, Francji, Ukrainy, a także Bytomia i Poznania. Opera, musical, balet, tragedia muzyczna czy taniec graniczący z akrobacją... Część z dzieł na naszej scenie będzie prezentowana w Polsce po raz pierwszy bądź świeżo po polskich prapremierach. Będą też produkcje, które zobaczyć w kraju nadarza się wyjątkowo r...
Spektakl jak mistyczne doświadczenie jest możliwy, gdy utwór czołowego kompozytora XX-wiecznej muzyki klasycznej Karola Szymanowskiego inscenizuje wybitny współczesny choreograf i reżyser Robert Bondara. Polecamy dwa wyjątkowe spektakle baletowe jednego wieczoru: „Stabat Mater” i „Harnasie” na naszej scenie: 28, 29 i 30 marca. Bilety do nabycia w kasie Opery Nova oraz online.
Na naszej scenie mit o Orfeuszu jest współczesną interpretacją Roberta Bondary. Na operę „Orfeusz i Eurydyka” Glucka zapraszamy 16, 17 i 18 maja.