Wykonania odbywają się za zgodą Internationale Musikverlage Hans Sikorski.
Spektakl premierowy zainaugurował XXV Bydgoski Festiwal Operowy 21 kwietnia 2018 r.
„Romeo i Julia” Szekspira. Co to za temat! Jakby stworzony do muzyki... Hector Berlioz
Libretto baletu podąża za tekstem Szekspira, choć w zamierzeniu kompozytora dzieło miało skończyć się… happy endem! Prokofiew wprowadził na scenę wyraziste obrazy muzyczne, prawdę ludzkich uczuć, oryginalną inwencję muzyczną, przetwarzającą literacki pierwowzór.
Każda z postaci ma charakterystyczny motyw przewodni - stworzony wrażliwością psychologiczną Prokofiewa indywidualny portret muzyczny. Kompozytor, kontynuując osiągnięcia Czajkowskiego, pogłębił w swej twórczości poetyckość i symfoniczną dramaturgię muzyki.
Tytuł ten, niewystawiany w bydgoskiej Operze od przeszło 30 lat (poprzednie realizacje: 1962 r. - choreografia Rajmund Sobiesiak i 1987 r. - choreografia Przemysław Śliwa), przygotowywany jest przez twórców, którzy zrealizowali na naszej scenie tak głośne spektakle baletowe, jak: Dziadek do orzechów czy Zniewolony umysł. Zaproszenie do stworzenia choreografii przyjął ponownie Paul Chalmer, wybitny tancerz i choreograf, który akcję „Romea i Julii” przenosi w przestrzeń i czas epoki elżbietańskiej.
Paul Chalmer - choreograf
Urodził się w Ottawie w Kanadzie. Naukę tańca pobierał w National Ballet School of Canada. Zachwyt baletami choreografa Johna Cranko stał się jego motywacją do opuszczenia ojczyzny i związania się w 1980 roku z zespołem Stuttgarter Ballett, gdzie trzy lata później został solistą, tańcząc wiele głównych ról. Występował jako gościnny solista w The English National Ballet, The Birmingham Royal Ballet, The Scottish Ballet, The London City Ballet, Teatro Colon w Buenos Aires, Teatro dell’ Opera di Roma i w mediolańskim Teatro alla Scala. Tańczył w choreografiach, m.in.: Georgesa Balanchine’a, Jiříego Kyliána, Kennetha MacMillana, Johna Neumeiera, Williama Forsythe’a i Uwe Scholza.
W 1999 roku Paul Chalmer został baletmistrzem zespołu baletowego Sächsische Staatsoper Ballett (Semperoper) w Dreźnie, a w 2000 r. na zaproszenie Uwa Scholza - zespołu Leipziger Ballett. Zadebiutował także jako choreograf. W latach 2005-2010 był dyrektorem zespołu baletowego opery w Lipsku. Dla Leipziger Ballett stworzył takie produkcje, jak: Jezioro łabędzie (2005), Dziadek do orzechów (2007), Ognisty ptak (2008), Giselle (2009) i Pietruszka (2009).
W 2010 roku Chalmer stworzył nową, pełnospektaklową choreografię dla Opery Rzymskiej z okazji 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina, a w 2011 roku choreografię do Jeziora łabędziego dla zespołu MaggioDanza z premierą podczas festiwalu Maggio Musicale Fiorentino. W listopadzie 2013 roku zespół baletowy przy Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse w Paryżu wystawił jego Romeo i Julię.
W 2014 r. Balet Teatru Wielkiego w Poznaniu przygotował premierę Kopciuszka Prokofiewa w choreografii Paula Chalmera, zaś maju/czerwcu 2014 roku balet Opery Rzymskiej zrealizował Śpiącą królewnę. W 2015 r. dla Opery Nova w Bydgoszczy stworzył choreografię do Dziadka do orzechów Piotra Czajkowskiego. Kolejna produkcja Paula Chalmera, Trzej muszkieterowie z partyturą zamówioną u Jana Kucery, miała premierę w marcu 2017 roku w Śląsko-Morawskim Teatrze w Ostrawie (Czechy).
Rozmowa Wiktorii Raczyńskiej z Paulem Chalmerem: "Nigdy nie przestanę szukać pożywki dla duszy".
Maciej Figas - kierownictwo muzyczne
Ukończył Wydział Wychowania Muzycznego i Rytmiki Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz Wydział Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Poznaniu (kierunek: dyrygentura) w klasie prof. Witolda Krzemieńskiego. Przez dwa lata był studentem Wydziału Wokalno-Aktorskiego gdańskiej uczelni.
Pracę zawodową rozpoczął w styczniu 1988 r. w Operze Nova w Bydgoszczy: najpierw jako asystent dyrygenta, później dyrygent, a od kwietnia 1991 r. - dyrektor artystyczny. W listopadzie 1992 r. powołany na stanowisko dyrektora Opery Nova, które piastuje do dziś.
Jego repertuar to wiele przedstawień operowych, baletowych, operetkowych, musicale. Na scenie Opery Nova sprawował kierownictwo muzyczne oper: Carmen Bizeta, Nabucco, Traviaty Verdiego, Turandota, Toski, Madamy Butterfly Pucciniego, Mefistofelesa Boita, Opowieści Hoffmanna Offenbacha, Manru Paderewskiego, Rusałki Dworzaka, operetek: Wesołej wdówki i Krainy uśmiechu Lehára, Zemsty nietoperza i Barona cygańskiego Straussa, Hrabiny Maricy Kálmána, musicalu My Fair Lady Loewego-Lernera, baletów: Dziadek do orzechów Czajkowskiego oraz Stabat Mater. Harnasie do muzyki Szymanowskiego.
Gościł na scenach muzycznych Niemiec, Holandii i Luksemburga, prowadząc wiele spektakli i koncertów. Wielokrotnie uczestniczył w Letnim Festiwalu Operowym w Xanten, w ramach którego prowadził m.in. Galowy Koncert z udziałem słynnego tenora wagnerowskiego René Kollo. Maciej Figas ma w swoim dorobku fonograficznym nagranie opery Stanisława Moniuszki Straszny dwór, opery Paderewskiego Manru, nagranie pierwszej polskiej DVD z operą Rusałka Dworzaka. Inicjator corocznego (od 1994 r.) Bydgoskiego Festiwalu Operowego. Do występów na bydgoskiej scenie pozyskał tak wybitnych śpiewaków jak: Małgorzata Walewska, Stefania Toczyska, Ko Seng Hyoun, Adam Kruszewski. Dwukrotnie uhonorowany nagrodą Bydgoszczanina Roku oraz medalem „Gloria Artis".
Diana Marszałek - scenografka teatralna i filmowa
W swoim dorobku ma blisko 40 realizacji scenograficznych i kostiumograficznych w najważniejszych polskich teatrach, m.in.: Teatrze Wielkim Operze Narodowej, Powszechnym, Polskim, Ateneum i Polonia w Warszawie, Muzycznym w Gdyni, Polskim i Współczesnym we Wrocławiu, Teatrze im. Słowackiego w Krakowie, Wielkim w Poznaniu i Operze Nova w Bydgoszczy. Pracowała także przy takich produkcjach filmowych, jak: Katyń oraz Felix, Net i Nika.
W bydgoskiej Operze Nova tworzyła przestrzeń sceniczną do autorskiego baletu Roberta Bondary Zniewolony umysł na podstawie tekstu Czesława Miłosza z muzyką Philipa Glassa i Wojciecha Kilara, a z reżyserką Natalią Babińską scenografię do Rigoletta Giuseppe Verdiego oraz Halki (we współpracy z Julią Skrzynecką) Stanisława Moniuszki, przygotowanej specjalnie na jubileuszowy XX Festiwal Operowy.
Agata Uchman - kostiumografka, scenografka, projektantka mody
Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Scenografii i Malarstwa. Działa na pograniczu sztuki i designu. W Teatrze Muzycznym ROMA robiła maski do Upiora w operze A. Lloyda Webbera, współpracowała artystycznie z M. Tesławską przy operze La Gioconda Ponchiellego (Opera Nova) i Les Misérables C.M. Schönberga. Wzięła udział w realizacjach Teatru Nowego im. T. Łomnickiego w Poznaniu jako kostiumograf przy Bestii J. Wiśniewskiego (na podstawie Rozbitego dzbana H. von Kleista), a jako kostiumograf i scenograf przy Elsynorze G. Gołaszewskiego i S. Adamczaka. Projektowała także kostiumy dla Teatru Muzycznego w Poznaniu (Jekyll & Hyde F. Wildhorna, Evita A. Lloyda Webbera, Nine Yeston/Kopit), Opery na Zamku w Szczecinie (Crazy for You G. i I. Gershwinów), Opery Nova w Bydgoszczy (Dziadek do orzechów P. Czajkowskiego), Opery i Filharmonii Podlaskiej (Cyganeria G. Pucciniego w reżyserii Marii Sartovej) i dla Opery Bałtyckiej (Nabucco G. Verdiego).
Jest autorką kostiumów i scenografii do wielu artystycznych projektów filmowych w Polsce i zagranicą, m.in. The Big Leap (scenografia i kostiumy), horroru Urban Explorer (dekoracja wnętrz), Die Alte Frau (dyrektor artystyczny), Village of Unborn Children (kostiumy), One of Us (scenografia i kostiumy), Kop głębiej (kostiumy), Ciemnego pokoju nie trzeba się bać (kostiumy i dekoracja wnętrz), Dotknięcie anioła (kostiumy), serii MTV Pimp My Room (scenografia).
W latach 2013-2016 tworzyła autorską markę NUMER uchman/winiarska, łączącą design i modę. Prace kostiumograficzne artystki znalazły się na międzynarodowej wystawie w Państwowym Centralnym Muzeum Teatralnym im. A. A. Bachruszyna w Moskwie (ukazującej ostatnie 25 lat projektowania kostiumów na świecie). Artystka należy do Stowarzyszenia Filmowców Polskich oraz Polskiego Centrum OISTAT (międzynarodowej organizacji scenografów).
Aurora Benelli - asystent choreografa
Po baletowych lekcjach z Brendą Hamlyn w rodzinnej Florencji Aurora kontynuowała naukę tańca w Royal Ballet School w Londynie. Wcześnie podjęła pracę w głównych włoskich teatrach. Dołączyła do Compagnia Italiana di Balletto, kierowanej przez Carlię Fracci i Beppe Menegattiego, często tańcząc ważne solowe role, takie jak: Myrtha w Giselle i Wróżka Bzu w Śpiacej królewnie, występując na scenie wspólnie z międzynarodowej sławy artystami (między innymi: Carla Fracci, Lawrence Rhodes, Lynn Seymour, Eva Evdokimova, Paul Chalmer, Gheorghe Iancu i Alessandro Molin).
Rozszerzając swój repertuar o utwory neoklasyczne i współczesne, Benelli zinterpretowała role tworzone przez takich choreografów jak: Antonella Agati, Millicent Hodson, Kenneth Archer i Wayne McGregor. Obecnie aktywnie zaangażowana jako nauczyciel i mistrz baletu. Posiada najwyższe kwalifikacje do kwalifikacji ABT® National Training Curriculum i jest certyfikowanym nauczycielem ABT®NTC, a od 2011 roku ma certyfikat Gyrokinesis® Level 1.
Brak spektakli w najbliższej przyszłości
Szanowni Melomani,21 października (poniedziałek) od godz. 8.30 rozpoczynamy sprzedaż biletów na siedem Koncertów Sylwestrowo-Noworocznych 2024/2025 (granych w terminach: 28 XII godz. 19.00; 29 XII o godz. 16.00 i 20.00; 30 XII o godz. 19.00; 31 XII o godz. 16.00 i 20.00 oraz 1 I 2025 r. o godz. 17.00). Jak co roku, zapraszamy Państwa na przebojowe show ze scenariuszem, który jest niespodzianką. Bilety będzie można nabyć online poprzez naszą stronę internetową (TUTAJ) ora...
Tak blisko opery – i występujących w niej artystów - jeszcze Państwo nie byliście! „Służąca panią” wciągnie publiczność w środek zabawnej akcji, by każdy mógł aktywnie przeżyć spektakl, jaki dla Opery Nova reżyseruje Jerzy Jan Połoński. Premiera 26 października w sali kameralnej. Tymczasem już teraz „Służąca…” intryguje z plakatu Mariusza Napierały.
Czworo tancerzy pochodzących z Finlandii, Japonii, Kanady oraz Włoch od nowego sezonu artystycznego 2024/2025 dołączyło do Baletu Opery Nova.
- „Orfeusz i Eurydyka” Glucka to dla mnie jeden z ciekawszych tytułów operowych - przyznaje Robert Bondara, który jako reżyser i choreograf na nowo odczytuje mit o Orfeuszu, by zabrać nas w mroczne głębiny ludzkiej podświadomości i niczym w thrillerze rozwikłać zagadkę szaleństwa. Listopadową premierę Opery Nova zwiastuje już plakat Diany Marszałek, która jest także autorką scenografii spektaklu. Na „Orfeusza i Eurydykę” zapraszamy 16 XI (premiera), a także 17 i 19 XI 2024 r.