ZNIEWOLONY UMYSŁ

ZNIEWOLONY UMYSŁ

Kompozytor:
Philip Glass, Wojciech Kilar
Libretto:
Robert Bondara wg eseju Zniewolony umysł Czesława Miłosza
Data premiery:
19.03.2011
Czas trwania:
1 godzina 50 minut, w tym jedna przerwa. Uwaga, w czasie spektaklu ogień w beczce, dym.
Choreografia:
Robert Bondara
Wykonawcy:
Balet Opery Nova

Realizatorzy

Inscenizacja i choreografia:
Robert Bondara
Scenografia:
Diana Marszałek
Kostiumy:
Mariusz Napierała
Reżyseria świateł:
Maciej Igielski
Asystent choreografa:
Anna Sąsiadek
Projekcje video:
Krystian Drywa
:

Obsada

Alfa:
Tyrannos:
Dziewczyna Delty:

Opis

Zniewolony umysł Czesława Miłosza to słynne, najbardziej znane w świecie jego dzieło. Literacki traktat z kluczem zawiera ponadczasową refleksję o kondycji ludzkiej, etyce, wolności i zniewoleniu, wyrastającą z konkretnego i przez to wiarygodnego doświadczenia świadka i uczestnika. 

Pomysł utworu baletowego, inspirowanego tym tytułem, choreograf i zarazem autor scenopisu oraz inscenizacji, Robert Bondara, nosił w sobie przez kilka lat. Balet w dwu odsłonach nie jest do końca wierny słynnej książce, powstał jedynie na jej motywach. Główni bohaterowie odtwarzani przez tancerzy nie odnoszą się wprost do utajonych pod greckimi literami polskich pisarzy z eseju Miłosza.

Kostiumy Mariusza Napierały też nie odnoszą się do konkretnego okresu historycznego. Diana Marszałek stworzyła jeden element scenografii: powaloną piramidę, z której przezierają cegły, metalowe uchwyty - stopnie i klitkowate okienka. Na tę wieloznaczną bryłę nakładają się niekiedy projekcje multimedialne: chmury, płonąca lawa. Dominujące kolory to szarości, rozmyta światłem czerń i jasne akcenty (sukienka Elpis).

Bondara w rozmowie z „Bydgoskim Informatorem Kulturalnym” mówił: 

W komponowaniu ruchu nie chodzi mi o jakieś baletowe pas czy o sekwencję ruchów, ale o to by w każdym ruchu i geście kryła się treść i wartość emocjonalna, coś, co będzie w stanie zbudować atmosferę i ułatwić widzowi odczytanie tych wszystkich, nie ukrywajmy, dość skomplikowanych problemów. Wierzę, że tak można i do tego będę dążył. A wszystko, o czym mówię, ma związek z właściwym wyreżyserowaniem poszczególnych scen, ze stworzeniem relacji między postaciami i odejściem od budowania sekwencji kroków, co jest charakterystyczne dla baletu klasycznego. Mnie zależy na tworzeniu ruchu głównie w oparciu o warstwę treściową. Czyli podążaniu od sensu do obrazu.

Dla Baletu Opery Nova to pierwsza w repertuarze pozycja baletu współczesnego.

Galeria zdjęć

Najbliższe spektakle

Brak spektakli w najbliższej przyszłości


Śledź nasze social media

Recenzje

Proponujemy również

{title}
20-02-2024

Baśniowy „Czarodziejski flet” w Operze Nova

Ostatni weekend - i wtorek - lutego (24, 25 i 27.02.) w Operze Nova rozbrzmiewać będzie dźwiękami fletu, a scena zmieni się w wielką biblioteką, będącą siedzibą Mądrości, Natury, Wiedzy. Znak to, że zagości u nas arcydzieło Wolfganga Amadeusza Mozarta „Czarodziejski flet”. 

{title}
19-02-2024

Bilety na spektakle w maju i czerwcu już w sprzedaży

Szanowni Melomani, od 20 lutego rozpoczynamy sprzedaż biletów na wszystkie majowe i większość czerwcowych spektakli, wśród których są zarówno nowe produkcje, jak również te już znane i cenione przez Państwa.

{title}
21-11-2023

Sprezentuj sobie plakaty z Butiku Operowego

Kto pragnie sprezentować sobie lub bliskim „Fausta” i „Niebezpieczne związki” na pamiątkę, a dzieciom „Alicję w Krainie Czarów” i „Coppelię”, na tego czekają wyjątkowe plakaty w naszym Butiku Operowym. Każdy w cenie 20 zł. Polecamy i zapraszamy!

{title}
05-11-2023

„Niebezpieczne związki” w marcu, bilety już w sprzedaży

Jesteśmy po premierze „Niebezpiecznych związków”. Dla tych z Państwa, którzy nie mieli okazji zobaczyć spektaklu w listopadzie ub. roku, mamy dobrą wiadomość. Balet w choreografii Krzysztofa Pastora na bydgoską scenę wraca już w marcu! Bilety są jeszcze dostępne w kasie Opery oraz online. W Butiku Operowym jest także plakat naszej najnowszej produkcji baletowej.