THE HAUNTED MANOR (Straszny dwór)

THE HAUNTED MANOR (Straszny dwór)

THE HAUNTED MANOR ("Straszny Dwór"):
An opera in four acts
Kompozytor:
Stanisław Moniuszko
Autor libretta:
Jan Chęciński. Tekst libretta wyświetlany na czytniku
Opracowanie muzyczne:
Kazimierz Sikorski
Data premiery:
27.04.2019 r. w ramach XXVI Bydgoskiego Festiwalu Operowego. Premiera z okazji Roku Moniuszkowskiego
Czas trwania:
2 godziny 40 minut,w tym 1 przerwa
Wykonawcy:
Soliści, Chór, Balet, Orkiestra Opery Nova w Bydgoszczy

Realizatorzy

Reżyseria:
Natalia Babińska
Kierownictwo muzyczne:
Piotr Wajrak
Scenografia:
Diana Marszałek, Julia Skrzynecka
Kostiumy:
Martyna Kander
Choreografia:
Anna Hop
Przygotowanie chóru:
Henryk Wierzchoń
Reżyseria świateł:
Maciej Igielski
Projekcje multimedialne:
Ewa Krasucka
Asystent reżysera:
Dorota Borowicz
Asystent dyrygenta:
Jagoda Brajewska
Asystent choreografa:
Olga Karpowicz

Obsada

Miecznik:
Zenon Kowalski, Leszek Skrla, Adam Woźniak, Dawid Roy
Damazy:
Moniuszko:
Zły Duch:
Śmierć:
aktorzy Teatru Pantomimy DAR
Dyrygent:

Opis

Dorobek Moniuszki imponuje różnorodnością, bogactwem melodycznym i głębokim zakorzenieniem w narodowej tradycji muzycznej, a jego wielkie opery takie jak Halka i Straszny dwór dotykają sedna idiomu polskości zarówno w warstwie tekstowej, jak i muzycznej - z uchwały Sejmu RP.

Stanisław Moniuszko pochodził z rodziny szlacheckiej. Jego ojciec i stryj służyli w armii Napoleona. Urodzony pod Mińskiem kompozytor mieszkał i tworzył tam przez 20 lat. Później mieszkał w Wilnie, w Warszawie, a przez 4 lata - w Berlinie. Odbywał także podróże artystyczne do Petersburga. Kontaktował się z wybitnymi muzykami rosyjskimi, m.in. Michaiłem Glinką, Aleksandrem Dargomyżskim, Aleksandrem Sierowem. W Paryżu nawiązał znajomość z Rossinim, w Pradze z Bedřichem Smetaną. Muzyka Moniuszki uważana jest powszechnie za wzór muzyki słowiańskiej.

Dziewięć oper (jedna niedokończona), trzy balety, osiem operetek, pięć mszy, 268 pieśni... Stanisław Moniuszko upamiętnił się w historii polskiej muzyki jako twórca liryki wokalnej na światowym poziomie, a przede wszystkim jako twórca narodowej opery w pełnym znaczeniu tego słowa. Pierwszy, którego dzieła wytrzymały próbę czasu, a powodzeniem górowały nad obcym repertuarem: Halka (wileńska 1854, warszawska 1858), Flis (1858), Hrabina (1859), Verbum nobile (1860), Straszny dwór (1861-64), Paria (1859-69), Beata (1872). 

W 1858 roku Moniuszko został powołany na stanowisko pierwszego dyrygenta Opery Polskiej w Warszawie. Podczas piętnastu niemal lat pracy na tym stanowisku przygotował i wystawił kolejno wszystkie swoje opery.

Okres powstania styczniowego zahamował działania kompozytora. Trudne warunki polityczne nie sprzyjały twórczości. Wystawienie Strasznego dworu w 1865 roku wywołało entuzjazm, a nowa opera odniosła sukces podobny do sukcesu Halki. Polskie realia zjednały dziełu miłość widzów i przyczyniły się do tego, że każde kolejne przedstawienie stawało się manifestacją narodową. Za życia kompozytora opera została wystawiona tylko kilkakrotnie: cenzura carska zorientowała się, że to nie błaha opowiastka miłosna, ale wielka opera narodowa. Moniuszko nie doczekał się wznowienia; wystawiano tylko fragmenty dzieła na koncertach.

Bydgoska Opera wcześniej sięgała po Straszny dwór czterokrotnie (1958, 1969, 1976, 1994 - inauguracja I BFO). Obecna realizacja, upamiętniająca obchody dwusetnej rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki, jest pierwszą przygotowaną na scenie Opery Nova przy ul. Focha.

Galeria zdjęć

Najbliższe spektakle

Brak spektakli w najbliższej przyszłości


Śledź nasze social media

Recenzje

Proponujemy również

{title}
22-01-2024

Cierpienie i miłość opowiedziane współczesnym tańcem

Suffering and love told through contemporary dance 

{title}
19-10-2023

Tickets

20th of February:We will begin to sell tickets to our May performances! 

{title}
13-09-2023

„Les Liaisons Dangereuses” premiered on the stage of Opera Nova!

Since the publication of the novel "Les Liaisons Dangereuses" in 1782, it has been accompanied by an aura of scandal. Pierre Choderlos de Laclos, using the image of the aristocracy of eighteenth-century France as the background of the events, exposed the baseness of the human soul, talking about revenge, lust and manipulation. It is a story in which men are cynical and impertinent, women are cruel and calculating each move, and there is no room for love, tenderness nor innocence. The histor...

{title}
01-06-2023

Parking at the Opera - information

Works, associated with the construction of Opera Nova, will benefit our audience in the future. However, before it happens, we all have to face certain constraints.We politely remind our visitors about the difficulties linked to the liquidation of the of the car park in Karmelicka Street and traffic restrictions in this area, which also includes Brda Boulevard.  If travelling by car is essential, we suggest designated parking spaces:Grudziądzka Street (15 minutes walk from the Opera House),...