Mistrz inwencji poetyckiej, finezji słowa. Jego utwory niezmiennie zachwycają, bawią i skłaniają do refleksji, cieszą urodą słowa w najlepszym wydaniu; bohaterem najbliższej premiery w Operze Nova będzie Jeremi Przybora.
Dla reżyserki spektaklu punktem wyjścia do jego powstania były „Memuary” Mistrza, a szczególnie czas młodości i miejsca związane z pobytem Artysty w Bydgoszczy.
Całość spektaklu nie jest jednak powieleniem „Kabaretu Starszych Panów”; ma swoją odrębną dramaturgię. W zamierzeniu realizatorów bydgoskiego spektaklu ma on być osadzony w nowej (nieco mrocznej!) estetyce i uwspółcześnionym kontekście. Chronologię przedstawienia tworzą znane piosenki w nowych aranżacjach i zaskakującej formie scenicznej.
Soliści - śpiewacy z towarzyszeniem tancerzy konstruują swoje kreacje: groteskowe, kabaretowe, liryczno–romantyczne, interpretując ponadczasowe utwory duetu Wasowski-Przybora.
Zapowiada się finezyjna uczta muzyczno–słowna: Widzowie z pewnością docenią nowe aranżacje piosenek w wykonaniu kameralnej orkiestry. Oko ucieszy scenografia, którą odczytać można… jak numer „Przekroju”.
Należy spodziewać się szczypty ironii, nawet pewnej „zadziorności” i… czarnego humoru w dialogach postaci.
Spektakl ucieszy dorosłą Publiczność, dla dziecięcych widzów może pozostać niezrozumiały.
Czas trwania 1 godz. 40 min. Bez przerwy.
JUSTYNA ZAR
aktorka, reżyserka, absolwentka Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza
Współpracuje z teatrami w całej Polsce, m.in., z Teatrem Kameralnym w Bydgoszczy, Teatrem Miejskim w Gliwicach, Teatrem Pinokio w Łodzi, Teatrem Dramatycznym im. A. Węgierki w Białymstoku, Teatrem Lalki i Aktora w Kielcach (premiera „Wasowski dzieciom”, 2023 r.). Współpracuje również z teatrami operowymi: Operą Wrocławską, Operą i Filharmonią Podlaską w Białymstoku. Oprócz wykształcenia teatralnego ma też przygotowanie muzyczne i filozoficzne. Poza teatrem zajmuje się treningiem głosu, pracą z ciałem i oddechem. Jej zainteresowania i umiejętności obejmują: taniec (podstawy baletu, taniec musicalowy), śpiew, jogę, jazdę konną, tai-chi, język włoski. Uczestniczy w licznych warsztatach i festiwalach teatralnych.
MARCIN NAGNAJEWICZ
kompozytor, aranżer, instrumentalista
Jako koncertujący muzyk (pianista, gitarzysta, akordeonista) ma na swoim koncie wspólne koncerty z wybitnymi muzykami polskiej oraz zagranicznej sceny jazzowej, rozrywkowej i gospel. Jako kierownik muzyczny, dyrygent prowadził lub prowadzi wiele spektakli teatralnych, m.in.: „Jesus Christ Superstar”, „Księga Dżungli”, „Kot w butach” (Opera i Filharmonia w Białymstoku); „Hotel Ritz” (Białostocki Teatr Lalek). Jest autorem wielu kompozycji i aranżacji przeznaczonych na orkiestry symfoniczne, chóry, zespoły kameralne oraz solistów (m.in. „Stabat Mater” na głos solo, chór dziecięco - młodzieżowy i orkiestrę smyczkową - prawykonanie: Opera i Filharmonia Podlaska; „Suita Superbohaterska” na orkiestrę symfoniczną i chór - prawykonanie: Filharmonia Opolska im. Józefa Elsnera; „Miasto wiatrów” na klarnet i fortepian - prawykonanie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina; „Trzy obrazy” na saksofon i fortepian - prawykonanie: Ratusz w Białymstoku). Jako kompozytor muzyki teatralnej współpracuje
z wieloma reżyserami oraz teatrami na terenie całej Polski.
DAMIAN STYRNA
grafik, ilustrator, autor scenografii i animacji spektakli, koncertów
oraz realizacji telewizyjnych
Absolwent Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Nominowany do Fryderyków 2008 w kategoriach Wydawnictwo Specjalne
- Najlepsza Oprawa Graficzna oraz Videoklip Roku. Oprawa scenograficzna spektaklu „Bracia Dalcz i S-ka” wg T. Dołęgi-Mostowicza w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie jego autorstwa uznana została za najlepszą scenografię roku 2014 w Plebiscycie Publiczności. Laureat Złotej Maski 2016 za scenografię do spektaklu „Sześć wcieleń Jana Piszczyka” w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej. Wyróżniony również Nagrodą Teatralną za rok 2017 Marszałka Województwa Pomorskiego za scenografię do spektaklu „Wiedźmin” w Teatrze Muzycznym w Gdyni. Autor scenografii do wielu spektakli na scenach muzycznych i dramatycznych. Od wielu lat współpracuje z Wojciechem Kościelniakiem. Przygotował oprawę scenograficzną i animacje m.in. do spektakli: „Idiota”, „Frankenstein”, „Mistrz i Małgorzata” (Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu), „Lalka”, „Bal w Operze”, „Chłopi”, „Zły”, „Wiedźmin” (Teatr Muzyczny w Gdyni ), „Hallo Szpicbródka, czyli ostatni występ króla kasiarzy”, „Kariera Nikodema Dyzmy” (Teatr Syrena w Warszawie).
ALEXANDR AZARKEVITCH
polski tancerz, choreograf, teatrolog, menedżer, nauczyciel akademicki
Urodzony w Mińsku. W 1995 roku przyjechał do Polski i podjął pracę jako koryfej w zespole baletowym Teatru Muzycznego w Łodzi. Współpracuje jako choreograf i reżyser ruchu z wieloma teatrami dramatycznymi, muzycznymi, operowymi i teatrami tańca oraz uczelniami w Polsce i za granicą. Wieloletni organizator i opiekun artystyczny m.in. dyplomowych „Wieczorów Młodych Choreografów” i „Wieczorów Tańca Współczesnego” w wykonaniu studentów kierunku taniec (Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi) prezentowanych na scenach Polski, Niemiec i Ukrainy. Twórca i dyrektor Międzynarodowego Konkursu Sztuki Choreograficznej im. Sergiusza Diagilewa, organizowanego w latach 2002-2012 w Teatrze Muzycznym im. Danuty Baduszkowej w Gdyni, a następnie w Teatrze Wielkim w Łodzi i Teatrze Muzycznym w Łodzi. W latach 2002-2019 pełnił funkcję prezesa Międzynarodowego Stowarzyszenia Promocji Sztuki Choreograficznej w Łodzi. Nagrodzony w 2004 Srebrnym Medalem „za wielkie osiągnięcia w zakresie propagowania sztuki choreograficznej” - nagroda Międzynarodowej Fundacji Dom Diagilewa, działającej pod auspicjami UNESCO. Pomysłodawca i opiekun artystyczny międzynarodowego projektu „Log-in Tanz (2021 i 2022) oraz „Ukraińsko-Niemieckiego Wieczoru Tańca Współczesnego” w Berlinie (2022). Nagrodzony Brązowym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.
Już od wydania powieści „Niebezpieczne związki” w 1782 roku towarzyszyła jej aura skandalu. Pierre Choderlos de Laclos, biorąc za tło wydarzeń obraz arystokracji osiemnastowiecznej Francji, obnażał podłości ludzkiej duszy, opowiadając o zemście, pożądaniu i manipulacji. To historia, w której mężczyźni są cyniczni i impertynenccy, kobiety okrutne i wyrachowane, zaś dla miłości, czułości i niewinności brak miejsca.Ciekawa jest historia kinowych ekranizacji tego tytułu. Największą popularność...
Do sali kameralnej im. Felicji Krysiewiczowej Opera Nova zaprasza najczęściej dzieci na dedykowane im muzyczne spektakle edukacyjne. Jednak najbliższa premiera sezonu artystycznego 2023/2024 „Spiritus movens-piosenki Jeremiego Przybory” jest kameralnym spektaklem muzycznym dla dorosłej publiczności. Soliści Opery Nova pracują pod kierunkiem reżyserki Justyny Zar i choreografa Alexandra Azarkevitcha. Efekt pełnej inwencji współpracy zobaczymy 14 i 15 października.
Aplauzy publiczności w cztery wrześniowe wieczory (14-17 IX) zebrała „Wesoła wdówka” Franza Lehára, która na scenie Opery Nova zainaugurowała sezon artystyczny 2023/2024. Uwspółcześniona wersja słynnej operetki, jaką dla bydgoskiej sceny wyreżyserował Jerzy Jan Połoński, cieszy się ogromną sympatią melomanów, zachwycając na nowo muzyką pełną przebojów, dowcipnymi tekstami, klimatyczną scenografią oraz feerią postaci.Teraz czas na pierwszy w nowym sezonie spektakl baletowy. Kiedy do kalendarza wk...
Drodzy Widzowie!Prace związane z rozbudową Opery Nova o IV krąg oraz podziemny parking w przyszłości przyniosą odwiedzającej nas Publiczności korzyści i wygodę. Zanim jednak tak się stanie, wszyscy musimy liczyć się z pewnymi ograniczeniami.Bardzo prosimy Widzów wybierających się na spektakle w Operze Nova o uwzględnienie likwidacji dotychczasowego parkingu przy ulicy Karmelickiej oraz ograniczeń ruchu w tym rejonie.Widzom przyjeżdżającym samochodami proponujemy korzystanie z najbliższych parkin...