TOSCA

TOSCA

Tosca:
opera w trzech aktach
Kompozytor:
Giacomo Puccini
Libretto:
Luigi Illica i Giuseppe Giacosa. Oryginalna wersja językowa z tłumaczeniem na język polski
Data premiery:
24.04.2004
Czas trwania:
2 godziny 40 minut, w tym dwie przerwy
Wykonawcy:
Orkiestra i Chór Opery Nova w Bydgoszczy, statyści

Realizatorzy

Reżyseria:
Laco Adamik
Kierownictwo muzyczne:
Maciej Figas
Scenografia:
Barbara Kędzierska
Współpraca muzyczna:
Vadim Perevoznikov
Asystent reżysera:
Edward Stasiński
Przygotowanie chóru:
Henryk Wierzchoń
Przygotowanie chóru dziecięcego:
Izabela Cywińska

OPIS

Toskę oparł Puccini na sztuce Victoriena Sardou napisanej w 1887 r. dla Sary Bernhardt. Dramat, który stał się wielkim przebojem Europy, łączył elementy historii (Włochy w dobie Bonapartego, bitwa wojsk napoleońskich z Austriakami pod Marengo) z tragedią miłosną i erotyzmem, dając wielkiej aktorce możliwość ukazania pełni talentu. Świetnie nadawał się też do adaptacji na libretto operowe.

Po Manon Lescaut i Cyganerii do sukcesów kompozytorskich Pucciniego dołącza w 1900 roku werystyczna Tosca. Pełna napięcia muzyka w mistrzowski sposób podkreśla kontrasty libretta: radość życia i posępny cień śmierci, siłę miłości i okrucieństwo tortur. Jeśli dziś mówi się o „Tosce” – ma się na myśli operę Pucciniego, a nie dramat Sardou, niemal zapomniany.

Bydgoska Opera przedstawiała już ten tytuł.

W 1966 r. kierownictwo muzyczne sprawował Zbigniew Chwedczuk, reżyserował Włodzimierz Gołobow, a autorem scenografii był Zenobiusz Strzelecki. 

W 1984 r. za kierownictwo muzyczne odpowiadał Mieczysław Dondajewski, reyserował Sławomir Żerdzicki, a scenografię tworzyli Xymena Zaniewska, Mariusz Chwedczuk).

W 2004 r. Tosca trafiła po raz pierwszy na nową scenę bydgoskiej Opery w gmachu przy ul. Focha. Scenografia poszczególnych aktów należy do najbardziej monumentalnych: dość powiedzieć, że filary wzorowane na tych w kościele Sant Adrea della Valle mają 2 metry szerokości, góra 9-metrowych elementów ginie pod scenicznym paldamentem, wysokość złotej kraty w kaplicy Attavanti to prawie 3,5 metra, zaś rozpiętość skrzydeł Michała Archanioła na Mauzoleum Hadriana wynosi 8 metrów.

To tu rozgrywa się dramat trojga głównych postaci. Śpiewaczka Floria Tosca kocha zazdrosną miłością malarza Cavaradossiego, ten zaś dzieli swe serce między uczucie do Toski i sympatie republikańskie. Jego rywalem jest bezwzględny prefekt rzymskiej policji, baron Scarpia. Jest i czwarty bohater - muzyka Giacomo Pucciniego, jedna z najpiękniejszych, jakie stworzono w dziejach opery.

Galeria zdjęć

Najbliższe spektakle

Brak spektakli w najbliższej przyszłości


Śledź nasze social media

Recenzje

Proponujemy również

{title}
04-12-2023

Ruszyła sprzedaż na spektakle w kwietniu!

Uprzejmie informujemy, że dzisiaj (4 grudnia) rozpoczęliśmy sprzedaż biletów na spektakle w kwietniu 2024 r. Przypominamy, że wraz z rozpoczęciem nowego roku będą obowiązywać nowe ceny biletów na nasze przedstawienia.

{title}
04-12-2023

Prawdziwe uczucie, fałszywy eliksir

Miłość ubogiego chłopaka do bogatej i wyniosłej dziewczyny zapewne nie miałaby szans na szczęśliwy finał, gdyby nie eliksir, a raczej wiara w jego sprawczą „moc”. W drugi weekend grudnia (9 i 10 XII) gramy „Napój miłosny” - jedną z najsłynniejszych oper komicznych Gaetano Donizettiego.

{title}
27-11-2023

Z Alicją do krainy czarów po przygodę!

Na scenie Opery Nova stanie się baśniowo. Bajkowy nastrój nie tylko tańcem wyczaruje Alicja wraz z całą ekipą niezwykłych postaci. Dzieci małe i duże - dajcie się porwać przygodzie z uśmiechem podczas naszego familijnego spektaklu „Alicja w Krainie Czarów”, na który zapraszamy pod koniec stycznia 2024 r. 

{title}
05-11-2023

„Niebezpieczne związki” w marcu, bilety już w sprzedaży

Jesteśmy po premierze „Niebezpiecznych związków”. Dla tych z Państwa, którzy nie mieli okazji zobaczyć spektaklu w listopadzie, mamy dobrą wiadomość. Balet w choreografii Krzysztofa Pastora na bydgoską scenę powróci w marcu 2024. Sprzedaż biletów już od 14 listopada 2023! Dostępny jest także plakat naszej najnowszej produkcji baletowej.