TOSCA

TOSCA

Tosca:
an opera in three acts
Kompozytor:
Giacomo Puccini
Libretto:
Luigi Illica i Giuseppe Giacosa. Oryginalna wersja językowa z tłumaczeniem na język polski
Data premiery:
24.04.2004
Czas trwania:
2 godziny 40 minut, w tym dwie przerwy
Wykonawcy:
Orkiestra i Chór Opery Nova w Bydgoszczy, statyści

Realizatorzy

Reżyseria:
Laco Adamik
Kierownictwo muzyczne:
Maciej Figas
Scenografia:
Barbara Kędzierska
Współpraca muzyczna:
Vadim Perevoznikov
Asystent reżysera:
Edward Stasiński
Przygotowanie chóru:
Henryk Wierzchoń
Przygotowanie chóru dziecięcego:
Izabela Cywińska

OPIS

Toskę oparł Puccini na sztuce Victoriena Sardou napisanej w 1887 r. dla Sary Bernhardt. Dramat, który stał się wielkim przebojem Europy, łączył elementy historii (Włochy w dobie Bonapartego, bitwa wojsk napoleońskich z Austriakami pod Marengo) z tragedią miłosną i erotyzmem, dając wielkiej aktorce możliwość ukazania pełni talentu. Świetnie nadawał się też do adaptacji na libretto operowe.

Po Manon Lescaut i Cyganerii do sukcesów kompozytorskich Pucciniego dołącza w 1900 roku werystyczna Tosca. Pełna napięcia muzyka w mistrzowski sposób podkreśla kontrasty libretta: radość życia i posępny cień śmierci, siłę miłości i okrucieństwo tortur. Jeśli dziś mówi się o „Tosce” – ma się na myśli operę Pucciniego, a nie dramat Sardou, niemal zapomniany.

Bydgoska Opera przedstawiała już ten tytuł.

W 1966 r. kierownictwo muzyczne sprawował Zbigniew Chwedczuk, reżyserował Włodzimierz Gołobow, a autorem scenografii był Zenobiusz Strzelecki. 

W 1984 r. za kierownictwo muzyczne odpowiadał Mieczysław Dondajewski, reyserował Sławomir Żerdzicki, a scenografię tworzyli Xymena Zaniewska, Mariusz Chwedczuk).

W 2004 r. Tosca trafiła po raz pierwszy na nową scenę bydgoskiej Opery w gmachu przy ul. Focha. Scenografia poszczególnych aktów należy do najbardziej monumentalnych: dość powiedzieć, że filary wzorowane na tych w kościele Sant Adrea della Valle mają 2 metry szerokości, góra 9-metrowych elementów ginie pod scenicznym paldamentem, wysokość złotej kraty w kaplicy Attavanti to prawie 3,5 metra, zaś rozpiętość skrzydeł Michała Archanioła na Mauzoleum Hadriana wynosi 8 metrów.

To tu rozgrywa się dramat trojga głównych postaci. Śpiewaczka Floria Tosca kocha zazdrosną miłością malarza Cavaradossiego, ten zaś dzieli swe serce między uczucie do Toski i sympatie republikańskie. Jego rywalem jest bezwzględny prefekt rzymskiej policji, baron Scarpia. Jest i czwarty bohater - muzyka Giacomo Pucciniego, jedna z najpiękniejszych, jakie stworzono w dziejach opery.

Galeria zdjęć

Najbliższe spektakle

Brak spektakli w najbliższej przyszłości


Śledź nasze social media

Recenzje

Proponujemy również

{title}
22-01-2024

Cierpienie i miłość opowiedziane współczesnym tańcem

Suffering and love told through contemporary dance 

{title}
19-10-2023

Tickets

20th of February:We will begin to sell tickets to our May performances! 

{title}
13-09-2023

„Les Liaisons Dangereuses” premiered on the stage of Opera Nova!

Since the publication of the novel "Les Liaisons Dangereuses" in 1782, it has been accompanied by an aura of scandal. Pierre Choderlos de Laclos, using the image of the aristocracy of eighteenth-century France as the background of the events, exposed the baseness of the human soul, talking about revenge, lust and manipulation. It is a story in which men are cynical and impertinent, women are cruel and calculating each move, and there is no room for love, tenderness nor innocence. The histor...

{title}
01-06-2023

Parking at the Opera - information

Works, associated with the construction of Opera Nova, will benefit our audience in the future. However, before it happens, we all have to face certain constraints.We politely remind our visitors about the difficulties linked to the liquidation of the of the car park in Karmelicka Street and traffic restrictions in this area, which also includes Brda Boulevard.  If travelling by car is essential, we suggest designated parking spaces:Grudziądzka Street (15 minutes walk from the Opera House),...