Najdoskonalsze romantyczne dzieło operowe czeskiego kompozytora, baśń muzyczna sięgająca po bogaty język harmoniczny, aby ukazać wieczność i przemijalność, nieśmiertelność i nietrwałość, zmysłowość i intymność.
Liryczna opowieść o Rusałce w Operze Nova przenosi widzów… do XIX–wiecznej Bydgoszczy, gdzie wśród rozpoznawalnych elementów architektonicznych miasta toczy się tragiczna historia uczucia łączącego mieszkańców dwóch światów: wodnego i ziemskiego.
W otoczeniu przepływającej przez Bydgoszcz Brdy - przy starych śluzach, na słynnym moście - Rusałka wiedzie subtelny dialog z dalekim księżycem. W pobliżu wody i zamieszkujących ją Wodnika i nimf, na nadbrzeżu żyją leśne driady, zaś na moście spaceruje nieświadomy ich obecności tłum strojnie odzianych mieszczan. Realizatorom udało się zachować wyrazistość postaci, urok fantastycznej ballady, przy odwoływaniu się do malarstwa prerafaelitów i kreowaniu nastroju letniej nocy – mgieł unoszących się nad wodą, wszechobecnego księżyca - cichego świadka miłości niemożliwej. To właśnie zawieszony nad mostem miesiąc jest adresatem najpiękniejszej bodaj arii w całej literaturze operowej słowiańskich kompozytorów. Wspaniały teatr w operze z użyciem elementów scenografii w skali 1:1: repliki przęsła XIX-wiecznego mostu, starego wagonu tramwajowego, fontanny...
Reżyser Kristina Wuss sięgnęła po bogatą symbolikę, aby oddać to, co wieczne i to, co ulotne...
Libretto Jaroslava Kvapila czerpie z kilku opowieści o syrenach, rusałkach, ze starofrancuskiego podania o Meluzynie zakochanej w rycerzu, z baśni Andersena Mała syrenka. Subtelna, pięknie zinstrumentalizowana muzyka Dvořáka czyni z Rusałki jedną z najpopularniejszych czeskich oper.
Brak spektakli w najbliższej przyszłości
"Because for me it is always a celebration, during which you can meet the spirit of the operatic past, its present and you get a chance to run into its future" - writes Ilona Słojewska in the pages of Dziennik Teatralny Kujawy on the occasion of World Opera Day 2024. Because every opera performance is a uniquely constructed work, in which the voice and music give so many emotions that whenever you pass by its building, you feel the vibrations, for which you could visit it every day. And if,...
Balet Opery Nova w nowym sezonie ze sceny ponownie pragnie uwieść Widzów spektaklem „Niebezpieczne związki” w znakomitej choreografii Krzysztofa Pastora i z urzekającą muzyką Artursa Maskatsa. Na sztukę baletową pełną namiętności i intryg zapraszamy w cztery wieczory na przełomie września i października 2024 r. Bilety dostępne w kasie Opery Nova oraz w sprzedaży online [TUTAJ].
- „Orfeusz i Eurydyka” Glucka to dla mnie jeden z ciekawszych tytułów operowych - przyznaje Robert Bondara, który jako reżyser i choreograf na nowo odczytuje mit o Orfeuszu, by zabrać nas w mroczne głębiny ludzkiej podświadomości i niczym w thrillerze rozwikłać zagadkę szaleństwa. Listopadową premierę Opery Nova zwiastuje już plakat Diany Marszałek, która jest także autorką scenografii spektaklu. Na „Orfeusza i Eurydykę” zapraszamy 16 XI (premiera), a także 17 i 19 XI 2024 r.
W kasie Opery Nova oraz online rozpoczęliśmy sprzedaż na premierowe spektakle opery „Orfeusz i Eurydyka” oraz grudniowe wystawienia „Alicji w Krainie Czarów” i „Traviaty”. Również we wrześniu, ale w nieco późniejszym terminie, będą do nabycia bilety na premierę „Służąca panią” („La serva padrona”). O sprzedaży Koncertów Sylwestrowo-Noworocznych 2024/2025 będziemy informować Państwa niebawem.