Z libretta:
W oknie domu Doktora Coppeliusa nieruchomo siedzi piękna dziewczyna czytająca książkę, uchodząca za jego córkę – Coppelię. Wzbudza niepokój w sercu Swanildy, która zauważa, że jej narzeczony, Franz zbytnio interesuje się dziewczyną. Aby sprawdzić, czy nie spotyka się z tajemniczą postacią z okna, Swanilda obserwuje młodzieńca z ukrycia.
Gdy zapada zmrok, Doktor Coppelius wychodzi ze swojego domu. Gubi klucz i nie zauważywszy tego, odchodzi. Swanilda bez wahania zabiera klucz i wraz z koleżankami wkrada się do domu. Po ich wejściu zjawia się Franz, który również próbuje dostać się do środka.
Pracownia Doktora Coppeliusa jest pełna lalek. Swanilda i jej koleżanki ostrożnie odsłaniają kotarę przy oknie, przekonując się, że tajemnicza dziewczyna to… lalka. Dziewczęta zafascynowane lalkami włączają je i bawią się, nie spostrzegając powracającego Coppeliusa, który rzuca się na nie. Wszystkie uciekają, tylko Swanilda chowa się za kotarą. Przez okno wkrada się jednak nowy intruz – Franz. Ku zdziwieniu Swanildy, Doktor ciepło go przyjmuje i częstuje winem, po którym młodzieniec zasypia.
Coppelius rozpoczyna swoje czary mające ożywić lalkę, w którą chce tchnąć duszę wydobytą z młodzieńca. Nagle Coppelia zaczyna się poruszać i tańczyć! Wychodzi jej to bardzo niesfornie, niszczy inne, cenne lalki, przewraca je i próbuje obudzić Franza. Coppelius – zaszokowany i zachwycony domniemanym sukcesem - nie orientuje się, że lalką jest przebrana Swanilda. Dziewczynie udaje się obudzić i uratować ukochanego od grożącego mu niebezpieczeństwa.
Odbywają się uroczystości zaślubin Franza i Swanildy. Pojawia się rozzłoszczony Doktor Coppelius, któremu Swanilda pragnie wynagrodzić wyrządzone szkody w pracowni i ofiarowuje mu swój posag. Burmistrz nie zgadza się i sam wręcza Doktorowi sakiewkę z pieniędzmi. Rozpoczyna się świętowanie, któremu towarzyszą tańce.
W połowie XIX wieku największą zasługę dla rozwoju baletu mieli dwaj współcześni sobie kompozytorzy: Francuz Léo Delibes ( 1836-1891) i Rosjanin Piotr Czajkowski (1840-1893). Obaj twórcy podnieśli wartość muzyki baletowej, która przedtem była bezwzględnie podporządkowana choreografii. Zanim jednak Delibes zasłynął swymi czołowymi dziełami, baletami i operami, przeszedł drogę tworzenia operetek (niekiedy wspólnie z Offenbachem). Zainteresowania baletem przejął od Adolphe Adama.
Przełomowym momentem w twórczości Delibesa było napisanie wraz z Ludwikiem Minkusem baletu La Source (Źródło). W walcu z tego baletu - obok późniejszych walców z Coppelii i Sylwii - zaprezentował się jako mistrz tej wytwornej formy.
Szczytem twórczości baletowej Delibesa stała się właśnie Coppelia. Poziomem muzycznym dorównuje ona baletom Czajkowskiego, który wysoko cenił Delibesa. (Coppelia powstała w 1870, Jezioro Łabędzie w 1876 r.). Libretto o tematyce lalkowej podsunął sławny choreograf francuski, Saint-Leon. Jest ono oparte na noweli wielkiego romantycznego pisarza i muzyka, E. T. A . Hoffmanna i wykazuje podobieństwo tematyczne do opery Offenbacha Opowieści Hoffmanna.
Licencja na wystawienie utworu została wydana przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.
Brak spektakli w najbliższej przyszłości
"Because for me it is always a celebration, during which you can meet the spirit of the operatic past, its present and you get a chance to run into its future" - writes Ilona Słojewska in the pages of Dziennik Teatralny Kujawy on the occasion of World Opera Day 2024. Because every opera performance is a uniquely constructed work, in which the voice and music give so many emotions that whenever you pass by its building, you feel the vibrations, for which you could visit it every day. And if,...
- „Orfeusz i Eurydyka” Glucka to dla mnie jeden z ciekawszych tytułów operowych - przyznaje Robert Bondara, który jako reżyser i choreograf na nowo odczytuje mit o Orfeuszu, by zabrać nas w mroczne głębiny ludzkiej podświadomości i niczym w thrillerze rozwikłać zagadkę szaleństwa. Listopadową premierę Opery Nova zwiastuje już plakat Diany Marszałek, która jest także autorką scenografii spektaklu. Na „Orfeusza i Eurydykę” zapraszamy 16 XI (premiera), a także 17 i 19 XI 2024 r.
W kasie Opery Nova oraz online rozpoczęliśmy sprzedaż na premierowe spektakle opery „Orfeusz i Eurydyka” oraz grudniowe wystawienia „Alicji w Krainie Czarów” i „Traviaty”. Również we wrześniu, ale w nieco późniejszym terminie, będą do nabycia bilety na premierę „Służąca panią” („La serva padrona”). O sprzedaży Koncertów Sylwestrowo-Noworocznych 2024/2025 będziemy informować Państwa niebawem.
"Don Pasquale" by Gaetano Donizetti, directed by Paweł Szkotak, will return in October!