THE DAMNATION OF FAUST (La damnation de Faust)

THE DAMNATION OF FAUST (La damnation de Faust)

Potępienie Fausta:
Legenda dramatyczna w czterech częściach (1846)
Kompozytor:
Hector Berlioz
Libretto:
Gèrard i Almire Gandonnière. Oryginalna wersja językowa
Data premiery:
25.04.2015
Czas trwania:
2 godziny, w tym jedna przerwa
Wykonawcy:
Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Nova w Bydgoszczy, Mała Formacja Chóralna" Izabeli Cywińskiej-Łomżyńskiej przy Zespole Szkół Mechanicznych nr 1 w Bydgoszczy

Realizatorzy

Reżyseria:
Maciej Prus
Kierownictwo muzyczne:
Michał Klauza
Współpraca muzyczna:
Grzegorz Berniak
Scenografia:
Arkadiusz Chrustowski
Kostiumy:
Jagna Janicka
Choreografia:
Jacek Przybyłowicz
Przygotowanie chóru:
Henryk Wierzchoń
Przygotowanie chóru dziecięcego:
Izabela Cywińska-Łomżyńska
Reżyseria świateł:
Maciej Igielski
Asystent reżysera:
Edward Stasiński
Asystent dyrygenta:
Maciej Wierzchoń
Autor plakatu:
Wiesław Rosocha

Obsada

Małgorzata:
M.:
Anna Krysiak
Dyrygent:
Michał Klauza

Opis

Według tragedii "Faust" Johanna Wolfganga von Goethe.

Wykonania odbywają się za zgoda wydawnictwa Alkor-Edition Kassel GmbH.

Historyczny Faust (łac. szczęśliwy) urodził się ok. 1480 r. w Wittemberdze. Rzekomo studiował magię w Krakowie. Prowadził życie wędrowca. Podawał się za astrologa, wywoływacza duchów, wróżbitę, cudotwórcę. Twierdził, że – w zamian na zapisaną krwią duszę - służy mu diabeł. O Fauście krążyły liczne niemieckie podania ludowe, był bohaterem teatrzyków kukiełkowych, komiczną figurą. Jego postać wcześnie zafascynowała pisarzy, m.in. Christophera Marlowe’a.

Goethe, najwybitniejszy niemiecki pisarz doby burzy i naporu, podniósł legendę faustowską do rangi wielkiego poematu filozoficznego i arcydzieła o losach całej ludzkości. Przeniósł ją z jarmarcznych folklorystycznych teatrzyków do wielkiej literatury. Nad swoim Faustem pracował niemal 60 lat. Zaczął go pisać, mając 25 lat, a skończył jako 82-dwuletni starzec. W Fauście opowiada o swych przeżyciach młodego studenta, o szacunku do profesorów, o ucztach w piwnicy Auerbacha, o miłości do córki pastora ucieleśnionej w Małgorzacie, o przyjaciołach-kpiarzach, których rysy zawarł w postaci Mefistofelesa. Goethe portretuje siebie. Podobnie jak Faust studiował prawo, sztukę, literaturę, nauki przyrodnicze, łączył wyobraźnię poetycką z dociekliwością badacza. Poszukiwał, próbował... Oto historia uczonego Fausta, żądnego szczęścia i poznania świata za wszelką cenę.

Tragedia Faust stała się inspiracją dla stworzenia innych, wybitnych dzieł. O interesującej nas kantacie dramatycznej Hectora Berlioza (1803-1869) sam kompozytor pisał tak: Uważam tę legendę za jedno z najlepszych dzieł , jakie stworzyłem ; publiczność do dziś dnia zdaje się podzielać to mniemanie.

Pierwotnie kompozytor pod wrażeniem lektury Fausta w przekładzie Gerarda de Nervala stworzył Osiem scen z Fausta op. 1. Powrócił do nich po latach, podczas podróży koncertowej Passau - Wiedeń - Praga - Wrocław - Paryż. Francuska prapremiera poniosła klęskę. Dopiero następny rok przynosi zagraniczne wykonania legendy dramatycznej i jej rozwijającej się kariery. 

Ostatecznie dzieło Berlioza podbiło Francję w 1877 roku. Jak pisał kompozytor w pierwszym francuskim wydaniu partytury: Już sam tytuł dzieła wskazuje, że nie opiera się ono na głównej idei Fausta Goethego, ponieważ w słynnym poemacie Faust zostaje uratowany. Autor Potępienia Fausta wypożyczył jedynie od Goethego pewną liczbę scen pasujących do projektu, który sobie wytyczył, scen, które zawładnęły z przemożną siłą jego talentem.

Obecnie Potępienie Fausta wykonywane jest na estradach filharmonicznych (jako opera koncertowa) i scenach teatrów operowych. To czteroczęściowe, monumentalne dzieło z rozbudowanymi partiami chóralnymi stanowi wyzwanie reżyserskie, z którym zmierzyć się mogą tylko najwięksi wizjonerzy scen operowych.

Najbliższe spektakle

Brak spektakli w najbliższej przyszłości


Śledź nasze social media

Recenzje

Proponujemy również

{title}
28-11-2024

Let Alice take you on an adventure to Wonderland!

It will be magical on the stage of Opera Nova. Alice and her entire team of extraordinary characters will create a fairy-tale atmosphere not only through dance. Children - both little and big - let yourself get carried away by an adventure together with our family performance of "Alice in Wonderland", to which we invite you at the beginning of December (last tickets available!) and at the end of January 2025.

{title}
25-10-2024

Why do I go to the opera?

"Because for me it is always a celebration, during which you can meet the spirit of the operatic past, its present and you get a chance to run into its future" - writes Ilona Słojewska in the pages of Dziennik Teatralny Kujawy on the occasion of World Opera Day 2024. Because every opera performance is a uniquely constructed work, in which the voice and music give so many emotions that whenever you pass by its building, you feel the vibrations, for which you could visit it every day. And if,...

{title}
15-09-2024

„Orfeusz i Eurydyka” według Roberta Bondary. Premiera na dużej scenie Opery Nova

- „Orfeusz i Eurydyka” Glucka to dla mnie jeden z ciekawszych tytułów operowych - przyznaje Robert Bondara, który jako reżyser i choreograf na nowo odczytuje mit o Orfeuszu, by zabrać nas w mroczne głębiny ludzkiej podświadomości i niczym w thrillerze rozwikłać zagadkę szaleństwa. Listopadową premierę Opery Nova zwiastuje już plakat Diany Marszałek, która jest także autorką scenografii spektaklu. Na „Orfeusza i Eurydykę” zapraszamy 16 XI (premiera), a także 17 i 19 XI 2024 r.

{title}
16-04-2024

„Don Pasquale”

"Don Pasquale" by Gaetano Donizetti, directed by Paweł Szkotak, will return in October!