KOMBINAT Wojciech Kościelniak

KOMBINAT Wojciech Kościelniak

„Kombinat”:
Opowieść muzyczna z piosenkami Grzegorza Ciechowskiego
Słowa i muzyka:
Grzegorz Ciechowski
Współautorstwo wybranych utworów:
Paweł Kuczyński, Zbigniew Krzywański
Premiera:
19 czerwca 2021 r.
Spektakl w ramach XXX BFO:
23 IV 2024 r., godz. 19
Czas trwania:
180 minut, w tym jedna przerwa. Spektakl od 16. roku życia.

Realizatorzy

Reżyseria i scenariusz:
Wojciech Kościelniak
Choreografia:
Ewelina Adamska-Porczyk
Kierownik muzyczny:
Bartłomiej Gasiul
Kierownik wokalny:
Katarzyna Rościńska
Scenografia:
Damian Styrna
Reżyseria światła:
Tadeusz Trylski
Kostiumy:
Anna Chadaj
Projekcje:
Eliasz Styrna
Reżyseria dźwięku:
Artur Jóźwik
Asystent reżysera, inspicjent:
Seweryn Wieczorek
Asystenci choreografa:
Mateusz Adamczyk, Bartosz Dopytalski
Asystent kierownika muzycznego:
Piotr Trojanowski
Wykonawca:
Teatr Muzyczny w Poznaniu

Obsada

Jan:
Jakub Brucheiser
Suku:
Joanna Rybka-Sołtysiak
Agrawa:
Anna Lasota
Pies 1:
Mateusz Feliński
Pies 2:
Maciej Zaruski
Stalówa:
Lucyna Winkel
Staruszek:
Wiesław Paprzycki
Staruszka:
Jolanta Wyrzykowska
Adelka:
Iga Klein
Ekspedientka:
Denis Jarczak-Kaczmarska
Lala:
Katarzyna Tapek
Metr:
Patryk Kośnicki
Sanna:
Magdalena Szcześniewska
Sonic:
Radosław Elis
Ja:
Jarosław Patycki
Dancer:
Bartosz Sołtysiak
Peter:
Maksymilian Pluto-Prądzyński
Mrówa:
Jakub Rajman
Dżenis:
Zofia Grażyńska
Martwa Fordanserka:
Aleksandra Piwowarek
Zbieg:
Mirosław Kin
Obywatle i Obywatelki:
Mateusz Adamczyk, Patryk Bartoszewicz, Šimon Bačík, Kacper Czyż, Paula Gorelich, Mikhail Mikhaliuk, Klaudia Piotrowska, Aleksandra Piwowarek, Weronika Sieczkarek
Band:
Grzegorz Tomkowski (keyboard), Piotr Pawlus (gitara), Andrzej Iwanowski (bas), Piotr Trojanowski (perkusja), Zuzanna Czachor (flet)
Dyryguje:
Grzegorz Tomkowski
Inspicjent:
Tomasz Manowski

Opis

Teatr Muzyczny w Poznaniu - 23 IV 2024 r. - podczas XXX BFO zaprezentuje musical Wojciecha Kościelniaka „Kombinat”, okrzyknięty przez recenzentów jednym z najlepszych w kraju spektakli muzycznych ostatnich dekad. To pozycja obowiązkowa nie tylko dla fanów piosenek Grzegorza Ciechowskiego i zespołu Republika.

 

KOMBINAT w reż. Wojciecha Kościelniaka podczas XXX BFO zaprezentuje Teatr Muzyczny w Poznaniu   Fot. Piotr Pasieczny Fotobueno


Przyjdź. Ta opowieść jest o nas wszystkich. Tych z przeszłości, z przyszłości i z chwili obecnej. To historia o walce jednostki z systemem, o wadze jej głosu i poszukiwaniu prawdy – czymkolwiek by nie była… To komentarz rzeczywistości, przestroga i szansa.

Możesz tę przestrogę zignorować. Nic się wtedy nie zmieni. Posady znanego Ci świata ani drgną. Będziesz nadal istniał. Krok za krokiem, dzień za dniem. Ty, a nad Tobą oni. Cicho, spokojnie, bezpiecznie. Znasz ten stan ducha, umysłu, ciała. Niby Twój, ale jakby… poza Tobą? Cisza dziwnie wygłusza, spokój obezwładnia, a bezpieczeństwo pozbawia sprawczości. Przyparty do muru uznasz, że gdzieś w głębi, zawsze wydawało Ci się to obce, ale tak naprawdę nigdy się nad tym nie zastanawiałeś, no bo dlaczego miałbyś? Skoro zawsze tak było, to znaczy, że tak jest dobrze. Tak musi być.

A co jeśli może być inaczej? Zatrzymaj się. Poczuj tę przestrogę, jej ciężar, chłód… Zastanów się. Wiesz, kim jesteś? Kim są oni? Wiesz, kto pozwolił im dojść do władzy? Kogo oni reprezentują i dlaczego decydują o Twoim życiu? Czy ono tak naprawdę jest Twoje? Czy Ty jesteś swój?

Fot. Dawid Stube


KOMBINAT pokazuje przyszłość. Futurystyczną, surrealistyczną i pełną metafor. Powstał z inspiracji tekstami Kafki, Orwella i Huxleya, a za punkt wyjścia przyjął muzykę i teksty Obywatela GC i Republiki.

- To spektakl, jakiego u nas jeszcze nie było. To historia, która dzieje się każdego dnia. Przyjdź. Przyjdźcie. Ta opowieść jest o nas wszystkich… - zapowiada Teatr Muzyczny w Poznaniu.

KOMBINAT w reż. Wojciecha Kościelniaka podczas XXX BFO zaprezentuje Teatr Muzyczny w Poznaniu   Fot. Piotr Pasieczny Fotobueno


„Kombinat” na Bydgoskim Festiwalu Operowym - propozycja obowiązkowa nie tylko dla fanów zespołu Republika - prócz muzyki, ten spektakl ma także wciągającą fabułę.

Recenzenci teatralni nie mają wątpliwości:

  • Dzięki „Kombinatowi” można docenić siłę poznańskiego zespołu, dotychczas będącego w cieniu gdańskiej sceny o tej samej nazwie oraz wrocławskiego Capitolu. Śpiewają znakomicie, grają na siebie nawzajem, nie dbają o gwiazdorskie solówki. Do tego mają do wykonania fenomenalną, choć karkołomnie trudną choreografię - Jacek Wakar, www.dziennikteatralny.pl
  • Ten spektakl trzeba zobaczyć, najlepiej kilka razy. Po premierze nie mogłam uwierzyć, co reżyser spektaklu Wojciech Kościelniak zrobił z zespołem Teatru Muzycznego. Jakaś zupełnie nowa jakość wkradła się do obsady. Gra aktorska, kolejne piosenki Republiki - wszystko złożyło się na całość dopracowaną w najmniejszych szczegółach, porywającą wielością znaczeń i absolutnie wciągającą fabularnie - Aleksandra Kujawiak, kulturapoznan.pl
  • Nie trzeba być fanem Grzegorza Ciechowskiego i Republiki, by dać się zahipnotyzować najnowszej premierze Teatru Muzycznego w Poznaniu. „Kombinat”, czyli autorski musical Wojciecha Kościelniaka to rarytas i najlepsze przedstawienie muzyczne w historii Poznania. Koronkowa robota twórców od razu pozwala też awansować ten spektakl na podium najlepszych musicali prezentowanych w Polsce od przynajmniej dwóch dekad - Jakub Panek, Wirtualna Polska

Fot. Dawid Stube

nasza Rozmowa z reżyserem musicalu „kombinat”

- Ten spektakl jest szczególnie drogi mojemu sercu, zrealizowany ze wspaniałym zespołem Teatru Muzycznego w Poznaniu - mówi reżyser Wojciech Kościelniak,  z którym rozmawiamy o Grzegorzu Ciechowskim oraz muzyczno-literackim świecie „Kombinatu”, w jaki zanurzymy się już 23 kwietnia podczas XXX Bydgoskiego Festiwalu Operowego w Operze Nova.
 

Pamięta Pan pierwsze wrażenie, jakie zrobił Grzegorz Ciechowski, gdy poznaliście się Panowie na kilka miesięcy przed jego nagłą śmiercią?

Zrobił na mnie wielkie wrażenie, dlatego że nosił w sobie cechy antycelebryty. Cichy, skromnie ubrany intelektualista, który mówił niedużo, ale kiedy coś powiedział, miało to niezwykły sens i było niezwykle celne. Wzbudzał we mnie ogromny szacunek. Czułem wielką pokorę, że mogę spotkać się z kimś takim.

 

Pan wówczas pracował nad swoim pierwszym scenicznym „Kombinatem”. Dlaczego akurat twórczość Ciechowskiego zainspirowała Pana do stworzenia spektaklu - wtedy, w 2002 roku, i tego najnowszego z 2021 roku? 

To właśnie podczas naszego pierwszego spotkania Grzegorz Ciechowski zadał pytanie: „Dlaczego chcecie zrobić spektakl z moimi piosenkami, po co?”. Przyznam szczerze, że jako początkujący wtedy reżyser nie miałem świadomości, że są to pytania klucze, na które reżyser musi umieć odpowiedzieć. Ja działałem bardziej intuicyjnie. Pomyślałem więc, że jedyne co mogę w tej sytuacji, to po prostu być szczerym. Powiedziałem, że zespół Republika i Grzegorz Ciechowski to idole mojej młodości, a On stwierdził: „Super”. I tyle! Dzisiaj myślę, że była to najfajniejsza odpowiedź, bo jeśli coś nas głęboko porusza, to znaczy, że warto to robić. Zwykle później dowiadujemy się, dlaczego.

 

Czy już przy pierwszej pracy nad „Kombinatem” - podczas Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu - kiełkowała w Panu ta myśl, żeby z kultowych piosenek Republiki i Obywatela G.C. utkać większą opowieść muzyczną z przekazem, który otwiera oczy na rzeczywistość, obnaża nasze życie w systemie... 

Na początku na pewno nie. Sam fakt przygotowania spektaklu złożonego z piosenek Grzegorza Cichowskiego był tak wielkim wyzwaniem, że w ogóle nikt - ze mną na czele - nie myślał o tym. Natomiast oddźwięk, jaki miał ten spektakl, był niezwykły. Wszyscy byli poruszeni tragiczną wiadomością o śmierci Grzegorza, ale jednocześnie chcieliśmy oddać Jemu wielki hołd. Ten koncert miał wspaniały odbiór i wśród krytyki, i wśród publiczności. Zapis telewizyjny do dziś robi wrażenie, przynajmniej ja tak uważam. To wtedy, po premierze, zrodziła się taka myśl, że te utwory to przecież cały świat. Oczywiście, przygotowując spektakl w 2002 roku, wiedzieliśmy, że Grzegorz Ciechowski w swoich piosenkach wytworzył świat Orwellowsko-Kafkowski i tak zbudowaliśmy ten pierwszy „Kombinat”. Jednak żeby stworzyć z tego musical, wtedy o tym nie myśleliśmy, chociażby dlatego, że nie umieliśmy jeszcze wtedy tego robić. Rzuciłem się z motyką na słońce wiele lat później, mając już za sobą kilkanaście scenariuszy teatralnych, trochę już wiedziałem, na czym polega budowanie narracji musicalowej. Byłem też ośmielony próbami ożywienia legendarnych grup takich jak Queen - w Berlinie miałem możliwość zobaczyć musical „We Will Rock You”. Pomyślałem: jeśli nie spróbuję, to nie będę wiedział, czy umiem albo nie umiem zrobić musicalu z piosenkami Ciechowskiego. Przemek Kieliszewski (dyrektor Teatru Muzycznego w Poznaniu - przyp. red.) był na tyle wspaniałomyślny, że zgodził się na taką próbę. A że lubię literaturę Franza Kafki, George'a Orwella, Aldousa Huxleya wiedziałem, jaki świat to ze sobą niesie i jak próbować budować fabułę, która scali piosenki Republiki i Obywatela G.C. To była duża praca z kilkudziesięcioma wersjami scenariuszy, żeby koniec końców wszystko było spójne, ciekawe i zanurzone w tym świecie. Tworzenie musicalu „Kombinat” to była wielka przygoda literacka ze wspaniałym zespołem Teatru Muzycznego w Poznaniu, zakończona sukcesem, który noszę bardzo głęboko w sercu. 

 

Jako reżyser musicalowy gościł Pan już wielokrotnie na Bydgoskim Festiwalu Operowym, który choć z nazwy „operowy” był i jest otwarty na musical. Czy któryś z realizowanych i prezentowanych tu, na Festiwalu, tytułów z jakiegoś względu wspomina Pan szczególnie?

W pamięć zapadło mi pierwsze spotkanie z Bydgoskim Festiwalem Operowym w 2000 roku, gdy przyjechaliśmy z musicalem „Hair”, który w Teatrze Muzycznym w Gdyni był dużym przebojem. Ówczesny dyrektor gdyńskiego teatru Marcin Korwin zgodził się na realizację wierną oryginałowi, czyli bardzo utopijną i jednocześnie nowoczesną teatralnie ze względu na przekaz, jaki zbudowaliśmy. Z tym spektaklem, który w Gdyni miał rzeszę fanów, byliśmy zapraszani do różnych miast i jego odbiór wbrew pozorom bywał różny. Kiedy przyjechaliśmy do Opery Nova, wyzwaniem dla nas była szalenie nobliwa - w dobrym tego słowa znaczeniu! - publiczność, karmiona przede wszystkim dziełami klasycznymi, dlatego my (Leszek Możdżer - kierownictwo muzyczne, Jarosław Staniek - choreografia, Grzegorz Policiński - scenografia, Elżbieta Dyakowska - kostiumy - przyp. red.) ze swoją młodzieńczą bezczelnością i świadomym bałaganem czuliśmy się trochę jak barbarzyńcy, którzy weszli do pałacu. Poczucie tego kontrastu było doświadczeniem, które nie tyle zaskoczyło, co bardzo nas zainteresowało. 

 

Muszę zatem zapytać: kiedy zrealizuje Pan spektakl dla Opery Nova? Wiem, że taka propozycja kiedyś padła. Zaproszenie nadal jest aktualne... Zdecydowałby się Pan stworzyć musical ze śpiewakami operowymi? Jedną z naszych premier w tym sezonie był spektakl muzyczny „Spiritus movens. Piosenki Jeremiego Przybory”.  

Z wielką przyjemnością pojawię się w Bydgoszczy, by przygotować spektakl dla Opery Nova, jeśli tylko takie zaproszenie będzie. Uwielbiam spotkania z nowymi zespołami. Zawsze jest tak, że reżyser przynosi coś swojego, ale i zespół wnosi coś od siebie. W tym zderzeniu jest ciekawie. Będzie mi zatem bardzo miło, jeśli dojdzie do twórczego spotkania i pracy z zespołem bydgoskiej opery.

 

Rozmawiała Justyna Tota, Opera Nova 

Najbliższe spektakle

Data: 23-04-2024 (Wtorek),Godzina: 19:00

Sprzedaż biletów od: 11-03-2024 08:30

Recenzje

Proponujemy również

{title}
16-04-2024

Premiera „Don Pasquale” na inaugurację Festiwalu!

„Don Pasquale” Gaetana Donizettiego w reżyserii Pawła Szkotaka już 20 kwietnia otworzy jubileuszowy XXX Bydgoski Festiwal Operowy!

{title}
15-04-2024

Jak budowaliśmy świat „Don Pasquale”

Ten świat zrobi na Widzach wrażenie! Zdradzamy kilka tajemnic o tym, jak powstawała scenografia do naszej produkcji „Don Pasquale” - od wizji aż do jej montażu. 

{title}
13-04-2024

Sprzedaż wejściówek na spektakle XXX BFO

Szanowni Państwo,na zdecydowaną większość spektakli XXX Bydgoskiego Festiwalu Operowego bilety są wykupione - zostały dosłownie ostatnie wolne miejsca na „Wyprawy pana Broučka” (1 V), „Manon” (25 IV) oraz „Don Pasquale” (20/21 IV).Dla tych z Państwa, którym nie udało się zdobyć biletów na wybrane spektakle, mamy dobrą wiadomość - rozpoczynamy sprzedaż wejściówek (miejsc stojących) w cenie 70 zł/os. Wejściówki (które nie podlegają zwrotom) można już nabyć w kasie biletowej Opery Nova, a takż...

{title}
12-04-2024

Nasza rozmowa z reżyserem musicalu „Kombinat” Wojciechem Kościelniakiem

- Ten spektakl jest szczególnie drogi mojemu sercu, zrealizowany ze wspaniałym zespołem Teatru Muzycznego w Poznaniu - mówi reżyser Wojciech Kościelniak,  z którym rozmawiamy o Grzegorzu Ciechowskim oraz muzyczno-literackim świecie „Kombinatu”, w jaki zanurzymy się już 23 kwietnia podczas XXX Bydgoskiego Festiwalu Operowego w Operze Nova.