WESELE FIGARA

WESELE FIGARA

Wesele Figara:
opera buffa w czterech aktach, KV 492
Kompozytor:
Wolfgang Amadeusz Mozart
Libretto:
Lorenzo da Ponte według P.A.de Beaumarchais'ego: Figaro ou La Folle Journée. Oryginalna wersja językowa z tłumaczeniem na język polski
Data premiery:
29.04.2017
Czas trwania:
3 godziny, w tym przerwa
Wykonawcy:
Soliści, Chór, Orkiestra Opery Nova w Bydgoszczy

Realizatorzy

Kierownictwo muzyczne:
Marcin Sompoliński
Reżyseria:
Wojciech Adamczyk
Scenografia:
Marcelina Początek-Kunikowska
Kostiumy:
Maria Balcerek
Choreografia:
Zofia Rudnicka
Przygotowanie chóru:
Henryk Wierzchoń
Asystent dyrygenta:
Kamil Parcheta
Asystent reżysera:
Dorota Borowicz
Asystent choreografa:
Anna Bebenow
Asystent kostiumografa:
Magdalena Kut

Obsada minionych
          spektakli

Hrabia Almaviva:
Sławomir Kowalewski, Adam Zaremba, Dawid Roy
Klawesyn:
Marianna Sybiriakova-Khikhlovska, Viola Łabanow
Dyrygent:

Opis

Wesele Figara (Szalony dzień czyli wesele Figara, La Folle Journée ou le Mariage de Figaro) – pięcioaktowa sztuka Pierre'a Beaumarchais'ego (1784), drugie z kolei, po Cyruliku sewilskim, dzieło przedstawiające perypetie hrabiego Almavivy i jego służącego Figara, które zainspirowało Mozarta do skomponowania opery pod tym samym tytułem. Operowy ideał - najlepsze możliwe libretto, mistrzowski scenariusz, wartka akcja, subtelność ludzkich portretów oddanych muzycznymi tematami: Mozart przekształcił schemat opery buffa w niedościgły wzór spektaklu operowego.

Nie ma dziś na świecie poważnego teatru operowego, który nie miałby Wesela Figara w swym repertuarze. Arcydzieło Mozarta powróciło po 38. latach od poprzedniej realizacji do repertuaru bydgoskiej Opery. Scena wygląda jak z obrazów mistrzów baroku: dekoracje zawierają cytaty malarstwa rodzajowego, pejzażowego, motywów kwiatowych. A kostiumy? Każdy hrabia marzyłby o posiadaniu takiego surduta, czy stroju myśliwskiego, każda wieśniaczka zaś chciałaby ozdobić głowę sielskim ukwieconym kapeluszem z szarfami. Śpiewacy prezentują się wspaniale; wszyscy mają olbrzymią radość ze śpiewania Mozarta. Taka też idea przyświeca realizatorom: poprzez piękno muzyki i obrazu przekazać radość widzom.

Jak przechytrzyć możnych tego świata? Jak im utrzeć nosa unikając przy tym zemsty? Trzeba uciec się do inteligentnej intrygi: zranić dumę i jednocześnie wytrącić im z ręki broń, którą chcieliby nas dosięgnąć. Oto spotykamy naszych dobrych znajomych z Cyrulika sewilskiego: Rozynę, obecnie zaniedbywaną przez męża Hrabinę, Hrabiego Almavivę - dziś nadskakuje on wielu dziewczętom, Figara - dawnego cyrulika z Sewilli, obecnie w służbie Hrabiego, w przededniu jego ślubu. Doktor Bartolo czeka na okazję zemsty (nie zapomniał, że "sprzątnięto" mu Rozynę sprzed nosa). Jest i Don Basilio - nauczyciel muzyki. To oni, wraz z narzeczoną Figara Zuzanną, kochliwym Cherubinem, spragnioną miłości Marceliną i innymi przeżywać będą perypetie zanim dojdzie do wesela Figara. 

Galeria zdjęć

Najbliższe spektakle

Data: 30-01-2026 (Piątek),Godzina: 19:00

Sprzedaż biletów od: 01-10-2025 08:30
Figaro:
Hrabia Almaviva:
Hrabina Rozyna:
Cherubin:
Basilio:
Don Curzio:
Barbarina:
klawesyn:
Dyrygent:

Data: 31-01-2026 (Sobota),Godzina: 19:00

Sprzedaż biletów od: 01-10-2025 08:30

Data: 01-02-2026 (Niedziela),Godzina: 18:00

Sprzedaż biletów od: 01-10-2025 08:30
Figaro:
Hrabia Almaviva:
Hrabina Rozyna:
Cherubin:
Basilio:
Don Curzio:
Barbarina:
klawesyn:
Dyrygent:

Recenzje

Proponujemy również

{title}
18-11-2025

Przesłuchania I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Bogdana Paprockiego rozpoczęte!

Jury Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Bogdana Paprockiego rozpoczęło ocenę występów 80 śpiewaczek i śpiewaków, którzy w pierwszym etapie prezentują wybrane przez siebie utwory z światowej literatury wokalnej. Sesje przesłuchań potrwają do 19 listopada włącznie.

{title}
16-11-2025

Inauguracja bez precedensu: Jurorzy Konkursu Paprockiego wystąpili na scenie Opery Nova

Uroczysta inauguracja I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Bogdana Paprockiego za nami – wieczór 16 listopada był absolutnie wyjątkowy! Przed nami kolejne etapy Konkursu i koncerty. 

{title}
10-11-2025

Po premierze. „Król Roger” zaskakujący, fenomenalny, ludzki...

„Opera Nova znów zaskakuje publiczność”, „monumentalne dzieło ubrane w maski współczesności”, „niezwykle głęboki obraz ludzkiej psychiki pozwala na utożsamienie się z tytułowym Rogerem”, „finał wbija w fotel” - piszą recenzenci po obejrzeniu pierwszej w historii bydgoskiej sceny operowej inscenizacji „Króla Rogera” w reżyserii i choreografii Roberta Bondary. Popremierowe spotkanie z Królem Rogerem 27, 28 i 29 marca 2026 r. - bilety już w sprzedaży!

{title}
02-11-2025

Nowy balet Krzysztofa Pastora, nowy Gershwin. „Amerykanin w Paryżu” – premiera w Operze Nova!

Muzyka, miłość i taniec w rytmie Gershwina. Wybitny choreograf i dyrektor PBN Krzysztof Pastor mówi nam o swym najnowszym balecie „Amerykanin w Paryżu” - światowa prapremiera spektaklu 28 lutego 2026 na scenie Opery Nova! Bilety w kasie Opery oraz sprzedaży online od 3 listopada 2025!