Toskę oparł Puccini na sztuce Victoriena Sardou napisanej w 1887 r. dla Sary Bernhardt. Dramat, który stał się wielkim przebojem Europy, łączył elementy historii (Włochy w dobie Bonapartego, bitwa wojsk napoleońskich z Austriakami pod Marengo) z tragedią miłosną i erotyzmem, dając wielkiej aktorce możliwość ukazania pełni talentu. Świetnie nadawał się też do adaptacji na libretto operowe.
Po Manon Lescaut i Cyganerii do sukcesów kompozytorskich Pucciniego dołącza w 1900 roku werystyczna Tosca. Pełna napięcia muzyka w mistrzowski sposób podkreśla kontrasty libretta: radość życia i posępny cień śmierci, siłę miłości i okrucieństwo tortur. Jeśli dziś mówi się o „Tosce” – ma się na myśli operę Pucciniego, a nie dramat Sardou, niemal zapomniany.
Bydgoska Opera przedstawiała już ten tytuł.
W 1966 r. kierownictwo muzyczne sprawował Zbigniew Chwedczuk, reżyserował Włodzimierz Gołobow, a autorem scenografii był Zenobiusz Strzelecki.
W 1984 r. za kierownictwo muzyczne odpowiadał Mieczysław Dondajewski, reyserował Sławomir Żerdzicki, a scenografię tworzyli Xymena Zaniewska, Mariusz Chwedczuk).
W 2004 r. Tosca trafiła po raz pierwszy na nową scenę bydgoskiej Opery w gmachu przy ul. Focha. Scenografia poszczególnych aktów należy do najbardziej monumentalnych: dość powiedzieć, że filary wzorowane na tych w kościele Sant Adrea della Valle mają 2 metry szerokości, góra 9-metrowych elementów ginie pod scenicznym paldamentem, wysokość złotej kraty w kaplicy Attavanti to prawie 3,5 metra, zaś rozpiętość skrzydeł Michała Archanioła na Mauzoleum Hadriana wynosi 8 metrów.
To tu rozgrywa się dramat trojga głównych postaci. Śpiewaczka Floria Tosca kocha zazdrosną miłością malarza Cavaradossiego, ten zaś dzieli swe serce między uczucie do Toski i sympatie republikańskie. Jego rywalem jest bezwzględny prefekt rzymskiej policji, baron Scarpia. Jest i czwarty bohater - muzyka Giacomo Pucciniego, jedna z najpiękniejszych, jakie stworzono w dziejach opery.
Brak spektakli w najbliższej przyszłości

Jury Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Bogdana Paprockiego rozpoczęło ocenę występów 80 śpiewaczek i śpiewaków, którzy w pierwszym etapie prezentują wybrane przez siebie utwory z światowej literatury wokalnej. Sesje przesłuchań potrwają do 19 listopada włącznie.

Uroczysta inauguracja I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Bogdana Paprockiego za nami – wieczór 16 listopada był absolutnie wyjątkowy! Przed nami kolejne etapy Konkursu i koncerty.

„Opera Nova znów zaskakuje publiczność”, „monumentalne dzieło ubrane w maski współczesności”, „niezwykle głęboki obraz ludzkiej psychiki pozwala na utożsamienie się z tytułowym Rogerem”, „finał wbija w fotel” - piszą recenzenci po obejrzeniu pierwszej w historii bydgoskiej sceny operowej inscenizacji „Króla Rogera” w reżyserii i choreografii Roberta Bondary. Popremierowe spotkanie z Królem Rogerem 27, 28 i 29 marca 2026 r. - bilety już w sprzedaży!

Muzyka, miłość i taniec w rytmie Gershwina. Wybitny choreograf i dyrektor PBN Krzysztof Pastor mówi nam o swym najnowszym balecie „Amerykanin w Paryżu” - światowa prapremiera spektaklu 28 lutego 2026 na scenie Opery Nova! Bilety w kasie Opery oraz sprzedaży online od 3 listopada 2025!