NAPÓJ MIŁOSNY

NAPÓJ MIŁOSNY

NAPÓJ MIŁOSNY

NAPÓJ MIŁOSNY

NAPÓJ MIŁOSNY

NAPÓJ MIŁOSNY

NAPÓJ MIŁOSNY

NAPÓJ MIŁOSNY

NAPÓJ MIŁOSNY

NAPÓJ MIŁOSNY

Napój miłosny

Opera komiczna w 2 aktach

Kompozytor:
Gaetano Donizetti
Libretto:
Felice Romani. Oryginalna wersja językowa z tłumaczeniem na język polski
Data premiery:
18.04.2009
Czas trwania:
2 godziny 20 minut, jedna przerwa
Wykonawcy:
Soliści, Chór i Orkiestra Opery Nova

Realizatorzy

Reżyseria i inscenizacja:
Krzysztof Nazar
Kierownictwo muzyczne:
Iwona Sowińska
Scenografia:
Stephan Dietrich
Współpraca muzyczna:
Jerzy Wołosiuk
Przygotowanie chóru:
Henryk Wierzchoń
Konsultacja choreograficzna:
Zofia Rudnicka
Autor plakatu:
Wojciech Siudmak

Fot. Andrzej Makowski/ Opera Nova

Obsada

Dulcamara:
Notariusz:
Dyrygent:

Opis

Partytura wskazuje na rękę prawdziwego mistrza: jej styl jest błyskotliwy, dzięki czemu reprezentuje najlepszy przykład opery buffa. Entuzjastyczny werdykt mediolańskiej publiczności po prapremierze w 1832 r. zyskał potwierdzenie na innych scenach - w ciągu kilkunastu lat opera ta podbiła świat. 

Dziś Napój miłosny to jeden z filarów „żelaznego repertuaru” operowego. Dzieło nosi piętno genialności: nie brak mu scen czysto komicznych, acz nie zmierzają one li tylko do wywołania beztroskiego śmiechu. Kompozytor doskonale wczuwa się w każdą sytuację libretta, celnie tworząc muzyczne charakterystyki bohaterów. Arcydzieło bel canta stworzone przez Gaetana Donizettiego, znakomicie wyreżyserowane w Operze Nova przez Krzysztofa Nazara, zachwyca pięknem muzyki i wiarygodnie przedstawionymi postaciami.

Mówi reżyser Krzysztof Nazar: 

(...) opera opowiada o odwiecznym problemie wynikającym z odmienności między kobietą i mężczyzną, o różniących się charakterach i sposobach widzenia świata, także o stosunkach między ludźmi, o wierności wobec swoich przekonań, zmienności natury, dojrzewaniu uczuć. Tyle, że jest to opowiedziane nie w wymiarze Dostojewskiego, ale dużo bardziej pogodnie i z pozycji wyrozumiałości dla ułomności śmiesznostek drugiego człowieka. 

Może stąd też wynika trudność, jak tę opowieść zawartą w libretcie potraktować. Czy jako farsę - ale nie jest zjadliwa i przecież farsą tak naprawdę nie jest? Czy jako opowiedzianą z lekkością historię o naszych niedoskonałościach, które towarzyszą całemu życiu (...). 

Myślę, że dużą scenę – nawet przy kameralnym dziele - zawsze można zapełnić atrakcyjnością bycia scenicznego bohaterów. Poza tym obok postaci wiodących równie istotną funkcję pełnić może w tej operze chór, który jest świadkiem scenicznych wydarzeń. A że w Operze Nova w Bydgoszczy chór jest 60-sobowy to siłą rzeczy musi być tak uruchomiony, by wyraziście i znacząco uczestniczyć i towarzyszyć perypetiom głównych bohaterów dramatu. 

W operze i w balecie już nie tylko perfekcja techniczna wykonawców jest najistotniejsza, liczy się także jak została ona „spożytkowana” przez inscenizację. Dlatego staram się, korzystając z zasad scenicznej sztuki, powiedzieć coś więcej o bohaterach, a nie tylko skupiać się na pokazaniu ich umiejętności czysto wokalnych. Dążę do tego, by każda postać żyła swoim życiem, posiadała swój charakter i uwiarygodniała swą niezbędność na scenie. Tak powstaje wymyślony świat rządzący się własną, stworzoną na jego potrzeby ekspresją.

Przedstawienie-laureat Narody im. Jana Kiepury dla najlepszego spektaklu muzycznego 2009 roku.

Galeria zdjęć

Najbliższe spektakle

Brak spektakli w najbliższej przyszłości


Śledź nasze social media

Recenzje

Proponujemy również

{title}
30-04-2025

Nowe wymiary tańca i muzyki w spektaklach Phenix i Vertikal podczas XXXI BFO

Dwie tancerki i dwóch tancerzy w niezwykłym dialogu z solistką, grającą na violi da gamba, tworzą spektakl „Phénix”, podczas którego stajemy się świadkami nieoczekiwanego spotkania hip-hopowego tańca z brzmieniem dawnego instrumentu. Wyjątkowość tego zestawienia dodatkowo podkreślą, pojawiające się momentami electro dźwięki, inspirowane muzyką J. S. Bacha. 

{title}
30-04-2025

Przebojowy musical z ważnym przekazem: #niejesteśsam, czyli „Drogi Evanie Hansenie” na XXXI BFO!

Teatr Muzyczny w Poznaniu jako pierwszy zrealizował polską wersję musicalu „Dear Evan Hansen”, który miał swoją światową premierę w lipcu 2015 roku w Waszyngtonie i błyskawicznie stał się fenomenem wśród młodych ludzi. Musical ten 1 maja zagości na XXXI Bydgoskim Festiwalu Operowym - warto, by zobaczyła go młodzież, ale też dorośli. 

{title}
30-04-2025

„Elektra” Richarda Straussa jak wartka rzeka dźwięku i kalejdoskop obrazów na XXXI BFO

Nie ochłonęliśmy jeszcze po premierze „Carmen”, a już za chwilę występ pierwszych Gości. Na festiwalową scenę wkroczy tytułowa Elektra - okrzyknięta jedną z najbardziej wymagających partii w całym repertuarze operowym! Arcydzieło Richarda Straussa na XXXI Bydgoskim Festiwalu Operowym zaprezentuje zespół Sofijskiej Opery i Baletu.

{title}
28-04-2025

„Jestem po to, by zainspirować i pomóc”. Rozmowa z Mistrzem Arturem Rucińskim

O istocie doskonalenia kunsztu wokalnego, satysfakcji płynącej z przekazywania własnych doświadczeń i wiedzy oraz relacjach pomiędzy mistrzem a uczniem - z światowej sławy barytonem ARTUREM RUCIŃSKIM, prowadzącym mistrzowski kurs w Operze Nova w Bydgoszczy – rozmawia Ilona Słojewska z „Dziennika Teatralnego”.28 kwietnia o godz. 18.00 zapraszamy do sali kameralnej Opery Nova na Wieczór operowy, czyli koncert wieńczący kurs.