realizatorzy
Obsada
Opis
Zabawna historia oraz wyraziste postaci, których charakter znakomicie oddaje warstwa muzyczna i tekst popisowych arii. Taka jest „Służąca panią” („La serva padrona”) - słynne dzieło Giovanniego Battisty Pergolesiego, które w baroku rozpętało burzliwą dyskusję o tym, czy sztuka wysoka powinna śmieszyć. Naszym zdaniem, opera może nie tylko bawić, ale też zapraszać widza w akcję przedstawienia. Dlatego „Służąca panią” w reżyserii Jerzego Jana Połońskiego to innowacyjne przedstawienie w formule spektaklu immersyjnego - zespół instrumentalny Orkiestry Opery Nova zasiądzie na widowni, a publiczność znajdzie się w samym środku akcji, by mieć okazję wejść w interakcję z występującymi artystami i otoczeniem. Z takiego spotkania z operą pozytywne wrażenia gwarantowane! Zapraszamy zarówno młodych ciałem, jak i młodych duchem.
opera bez koturny
Była tylko komicznym przerywnikiem (intermezzo) między aktami poważnej opery, a mimo to skradła „show” na urodzinach cesarzowej Elżbiety Krystyny. Tak było niemal 300 lat temu podczas premierowego wystawienia „Służącej pani”, która stała się najsłynniejszym z dzieł Giovanniego B. Pergolesiego, granym do dziś na europejskich scenach.
Ten tytuł jest także naszą najnowszą, jesienną premierą. Zabawną historię majętnego starego kawalera terroryzowanego przez sprytną pokojówkę bierze na reżyserski warsztat Jerzy Jan Połoński, który w Operze Nova dał się już poznać jako realizator potrafiący nawet leciwym dziełem („Wesoła wdówka”) zaskoczyć publiczność.
Czy „Służąca...” przejdzie lifting? - podpytujemy.
- Nie staramy się „na siłę” uwspółcześnić „Służącej...” - zapowiada reżyser. - Samo libretto opery „La serva padrona" nie wnosi „współczesnych” tematów. Jest to raczej klasyczne dzieło komediowe, z wszystkimi jego plusami, jak i minusami. To, co możemy i chcemy zrobić, to uwspółcześnić formę jej opowiadania. Przez odkrywanie tajników przygotowania spektaklu, zamierzone, niewynikające z przebiegu opery „wpadki” realizacyjne i humorystyczne wstawki aktorskie. Chcemy zdjąć koturny z formy operowej i przybliżyć ją do widza, żeby chciał się z nami bawić samym przebywaniem w tak dużej bliskości do śpiewaków i spektaklu - wyjaśnia Jerzy Jan Połoński.
bez podziału na widownię i scenę
Przebywać blisko śpiewaków, jak i spektaklu, publiczności umożliwi formuła tzw. przedstawienia immersyjnego.
- Spektakle immersyjne to innowacyjna forma teatralna, która umożliwia odbiorcom zanurzenie się w świecie przedstawienia. Widzowie nie tylko pasywnie oglądają spektakl, ale i mają szansę na aktywne przeżywanie przedstawienia z aktorami. Ta forma staje się coraz bardziej popularna na całym świecie. Wchodzi również do świata opery - mówi Jerzy Jan Połoński. - Publiczność znajduje się w samym środku akcji. Aktorzy chodzą pomiędzy widzami, jak trzeba wchodzą z nimi w interakcję, jak również (czasami) zapraszają ich do aktywnego uczestnictwa w spektaklu. Czasami trzeba podążyć za akcją, a czasami przed akcją „uciekać”. Ale spokojnie. Nie robimy spektaklu o wojnie, a raczej o miłości, więc bezpieczeństwo i dobra zabawa gwarantowane - uśmiecha się reżyser.
wszyscy razem stwórzmy spektakl
Nie ukrywamy, że „Służąca panią” (napisana zresztą przez 23-letniego Giovanniego B. Pergolesiego) poprzez swą innowacyjną formułę w naszym repertuarze ma być ukłonem do młodego pokolenia, ale...
- Absolutnie nie zamykamy się na jednego widza - podkreśla reżyser. - Świat opery, dla stałych bywalców, jest magiczny, wielki i „poważny”. Dla młodzieży często wydaje się za wielki i za poważny. Chcą emocji i przeżywania zdarzenia razem z artystami na poziomie dla nich zrozumiałym. Chcemy zaprosić WSZYSTKICH do wspólnego tworzenia spektaklu operowego. I sprawić, by młodzież czerpała radość i inspirację z przebywania w Operze - dodaje Jerzy Jan Połoński.
Szanowni Melomani,21 października (poniedziałek) od godz. 8.30 rozpoczynamy sprzedaż biletów na siedem Koncertów Sylwestrowo-Noworocznych 2024/2025 (granych w terminach: 28 XII godz. 19.00; 29 XII o godz. 16.00 i 20.00; 30 XII o godz. 19.00; 31 XII o godz. 16.00 i 20.00 oraz 1 I 2025 r. o godz. 17.00). Jak co roku, zapraszamy Państwa na przebojowe show ze scenariuszem, który jest niespodzianką. Bilety będzie można nabyć online poprzez naszą stronę internetową (TUTAJ) ora...
Tak blisko opery – i występujących w niej artystów - jeszcze Państwo nie byliście! „Służąca panią” wciągnie publiczność w środek zabawnej akcji, by każdy mógł aktywnie przeżyć spektakl, jaki dla Opery Nova reżyseruje Jerzy Jan Połoński. Premiera 26 października w sali kameralnej. Tymczasem już teraz „Służąca…” intryguje z plakatu Mariusza Napierały.
Czworo tancerzy pochodzących z Finlandii, Japonii, Kanady oraz Włoch od nowego sezonu artystycznego 2024/2025 dołączyło do Baletu Opery Nova.
- „Orfeusz i Eurydyka” Glucka to dla mnie jeden z ciekawszych tytułów operowych - przyznaje Robert Bondara, który jako reżyser i choreograf na nowo odczytuje mit o Orfeuszu, by zabrać nas w mroczne głębiny ludzkiej podświadomości i niczym w thrillerze rozwikłać zagadkę szaleństwa. Listopadową premierę Opery Nova zwiastuje już plakat Diany Marszałek, która jest także autorką scenografii spektaklu. Na „Orfeusza i Eurydykę” zapraszamy 16 XI (premiera), a także 17 i 19 XI 2024 r.