NAPÓJ MIŁOSNY

NAPÓJ MIŁOSNY

NAPÓJ MIŁOSNY

NAPÓJ MIŁOSNY

NAPÓJ MIŁOSNY

NAPÓJ MIŁOSNY

NAPÓJ MIŁOSNY

NAPÓJ MIŁOSNY

NAPÓJ MIŁOSNY

NAPÓJ MIŁOSNY

Napój miłosny

Opera komiczna w 2 aktach

Kompozytor:
Gaetano Donizetti
Libretto:
Felice Romani. Oryginalna wersja językowa z tłumaczeniem na język polski
Data premiery:
18.04.2009
Czas trwania:
2 godziny 20 minut, jedna przerwa
Wykonawcy:
Soliści, Chór i Orkiestra Opery Nova

Realizatorzy

Reżyseria i inscenizacja:
Krzysztof Nazar
Kierownictwo muzyczne:
Iwona Sowińska
Scenografia:
Stephan Dietrich
Współpraca muzyczna:
Jerzy Wołosiuk
Przygotowanie chóru:
Henryk Wierzchoń
Konsultacja choreograficzna:
Zofia Rudnicka
Autor plakatu:
Wojciech Siudmak

Fot. Andrzej Makowski/ Opera Nova

Obsada

Dulcamara:
Notariusz:
Dyrygent:

Opis

Partytura wskazuje na rękę prawdziwego mistrza: jej styl jest błyskotliwy, dzięki czemu reprezentuje najlepszy przykład opery buffa. Entuzjastyczny werdykt mediolańskiej publiczności po prapremierze w 1832 r. zyskał potwierdzenie na innych scenach - w ciągu kilkunastu lat opera ta podbiła świat. 

Dziś Napój miłosny to jeden z filarów „żelaznego repertuaru” operowego. Dzieło nosi piętno genialności: nie brak mu scen czysto komicznych, acz nie zmierzają one li tylko do wywołania beztroskiego śmiechu. Kompozytor doskonale wczuwa się w każdą sytuację libretta, celnie tworząc muzyczne charakterystyki bohaterów. Arcydzieło bel canta stworzone przez Gaetana Donizettiego, znakomicie wyreżyserowane w Operze Nova przez Krzysztofa Nazara, zachwyca pięknem muzyki i wiarygodnie przedstawionymi postaciami.

Mówi reżyser Krzysztof Nazar: 

(...) opera opowiada o odwiecznym problemie wynikającym z odmienności między kobietą i mężczyzną, o różniących się charakterach i sposobach widzenia świata, także o stosunkach między ludźmi, o wierności wobec swoich przekonań, zmienności natury, dojrzewaniu uczuć. Tyle, że jest to opowiedziane nie w wymiarze Dostojewskiego, ale dużo bardziej pogodnie i z pozycji wyrozumiałości dla ułomności śmiesznostek drugiego człowieka. 

Może stąd też wynika trudność, jak tę opowieść zawartą w libretcie potraktować. Czy jako farsę - ale nie jest zjadliwa i przecież farsą tak naprawdę nie jest? Czy jako opowiedzianą z lekkością historię o naszych niedoskonałościach, które towarzyszą całemu życiu (...). 

Myślę, że dużą scenę – nawet przy kameralnym dziele - zawsze można zapełnić atrakcyjnością bycia scenicznego bohaterów. Poza tym obok postaci wiodących równie istotną funkcję pełnić może w tej operze chór, który jest świadkiem scenicznych wydarzeń. A że w Operze Nova w Bydgoszczy chór jest 60-sobowy to siłą rzeczy musi być tak uruchomiony, by wyraziście i znacząco uczestniczyć i towarzyszyć perypetiom głównych bohaterów dramatu. 

W operze i w balecie już nie tylko perfekcja techniczna wykonawców jest najistotniejsza, liczy się także jak została ona „spożytkowana” przez inscenizację. Dlatego staram się, korzystając z zasad scenicznej sztuki, powiedzieć coś więcej o bohaterach, a nie tylko skupiać się na pokazaniu ich umiejętności czysto wokalnych. Dążę do tego, by każda postać żyła swoim życiem, posiadała swój charakter i uwiarygodniała swą niezbędność na scenie. Tak powstaje wymyślony świat rządzący się własną, stworzoną na jego potrzeby ekspresją.

Przedstawienie-laureat Narody im. Jana Kiepury dla najlepszego spektaklu muzycznego 2009 roku.

Galeria zdjęć

Najbliższe spektakle

Data: 24-01-2025 (Piątek),Godzina: 19:00

Sprzedaż biletów od: 18-10-2024 08:30

Data: 25-01-2025 (Sobota),Godzina: 19:00

Sprzedaż biletów od: 18-10-2024 08:30

Data: 26-01-2025 (Niedziela),Godzina: 18:00

Sprzedaż biletów od: 18-10-2024 08:30

Recenzje

Proponujemy również

{title}
08-11-2024

Historia Orfeusza i Eurydyki pozostanie w nas na długo. Rozmowa z Robertem Bondarą

- Nie byłbym sobą, gdybym historię Orfeusza i Eurydyki interpretował, odnosząc się wyłącznie do mitologii. Widzowie, którzy znają moje spektakle, wiedzą, że częstokroć odnoszę się do „tu i teraz” - mówi Robert Bondara, z którym rozmawiamy jako reżyserem i choreografem naszej najnowszej produkcji operowej „Orfeusz i Eurydyka” Ch. W. Glucka. Pierwsze trzy spektakle już 16, 17 i 19 listopada.  

{title}
31-10-2024

„Opera w Twoim kadrze” będzie pocztówką. Zakończyliśmy nabór prac konkursowych!

Opera Nova widziana znad rzeki, z poziomu chodnika czy lotu ptaka (a w zadzie drona) – łącznie kilkadziesiąt zdjęć wykonanych za dnia, po zmroku lub o tzw. złotej godzinie wpłynęło na nasz konkurs fotograficzny „Opera w Twoim kadrze”. Teraz nie lada wyzwanie przed Jury Konkursu, by wybrać najbardziej oryginalne ujęcia fotograficzne, jakie zostaną wydane w serii pocztówek. Na laureatów czekają również wyjątkowe nagrody rzeczowe. Oficjalne ogłoszenie wyników planowane jest 12 listop...

{title}
30-10-2024

Sylwester 2024/2025, czyli szampańska zabawa w Operze Nova!

Szanowni Melomani,są jeszcze dostępne w sprzedaży bilety na Koncerty Sylwestrowo-Noworoczne 2024/2025, których łącznie na naszej scenie zagramy aż siedem w dniach od 28 grudnia 2024 r. do 1 stycznia 2025 r. Zapraszamy Państwa na przebojowe show ze scenariuszem, który jest niespodzianką. Gwarancją wyśmienitej zabawy na najwyższym poziomie są nazwiska realizatorów, na czele których jako reżyser stoi Sebastian Gonciarz. Przeboje muzyki klasycznej, jak i rozrywkowej wybrzmią wybo...

{title}
25-10-2024

„Służąca panią” blisko widza

Tak blisko opery – i występujących w niej artystów - jeszcze Państwo nie byliście! „Służąca panią” wciąga publiczność w środek zabawnej akcji, by każdy mógł aktywnie przeżyć spektakl, jaki dla Opery Nova wyreżyserował Jerzy Jan Połoński. Premiera odbyła się w Światowy Dzień Opery! Spektakl na scenę kameralną powróci w grudniu 2024 i styczniu 2025. Tymczasem „Służąca…” intryguje z plakatu Mariusza Napierały.