CARMEN

CARMEN

CARMEN:
balet w dwóch aktach
Choreografia:
JOHAN INGER
Muzyka:
Georges Bizet, Marc Álvarez Garcia, aranżacja: Rodion Szczedrin Carmen-suita
Prapremiera:
9.04.20215 r. Teatro de la Zarzuela (Madryt) - Compañía Nacional de Danza
Polska premiera:
26.04.2026 r. Opera Nova - inauguracja XXXI Bydgoskiego Festiwalu Operowego
Czas trwania:
cz. 1 - 50 min., cz. 2. - 30 min. plus jedna przerwa. Spektakl dla Widzów dojrzałych.

realizatorzy

Kierownictwo muzyczne:
Manuel Coves
Reorkiestracja muzyki Bizeta:
Álvaro Domínguez Vázquez
Libretto:
Gregor Acuña-Pohl
Scenografia:
Curt Allen Wilmer, Leticia Ganan
Kostiumy:
David Delfin
Światła:
Tom Visser, Doef Beernink
Asystenci choreografa:
Nadzór realizacji kostiumów:
Luisa Maria Ramos Corrales
Asystent dyrygenta:

opis

Czuję zachwyt, widząc głodnych tańca artystów Opery Nova, którzy przedstawiają Carmen w pełni wykorzystując swoje umiejętności oraz rozwijają jej interpretację. To z pewnością będzie uczta, której łatwo nie zapomnimy! - tak Johan Inger, wybitny choreograf, mówi o naszych przygotowaniach do polskiej produkcji spektaklu baletowego, który 26 kwietnia zainauguruje XXXI Bydgoski Festiwal Operowy.  

Johan Inger przenosi słynną operę Bizeta do fascynującego świata tańca, by na nowo spojrzeć na historię niebezpiecznej namiętności. To „Carmen”, jakiej nie znacie! Polska premiera baletowa 26 kwietnia - na scenie Opery Nova.

„Carmen”, dzięki pełnemu namiętności dramatowi na podstawie noweli Prospera Meriméego i muzyce jednej z najsłynniejszych oper, do dziś rozpala emocje. Aby sprostać wyzwaniu zmierzenia się z legendą tak mocno zakorzenioną w hiszpańskiej kulturze, Johan Inger zdecydował się ukazać swoją bohaterkę oczami dziecka.

Tym dzieckiem może być każdy z nas, doświadczający przemocy, która, choćby krótka, ma trwały negatywny wpływ na nasze życie i naszą zdolność do nawiązywania więzi z innymi” - wyjaśniał Johan Inger w jednym z wywiadów.

Świeże spojrzenie Johana Ingera na klasyczną opowieść o uwodzeniu i obsesji przenosi XIX-wieczną operę Georges’a Bizeta do współczesnego świata, prezentując zapierający dech w piersiach spektakl baletowy. Choreografia Ingera łączy ruch współczesny z klasycznym, co daje wyjątkowo mocny efekt. 

W uniwersalnej przestrzeni scenicznej dziewięć dużych ruchomych luster tworzy ramy akcji, przenosząc nas z miejskiego placu do niespokojnego umysłu Don José. Groza i złowieszcza atmosfera unoszą się nad sceną dzięki dodatkowej elektronicznej muzyce Marca Alvareza, która uzupełnia klasyczną partyturę Bizeta i Szczedrina, jaka będzie wykonywana na żywo przez Orkiestrę Opery Nova.

Autorski balet „Carmen” Johan Inger stworzył w 2015 roku dla Compañía Nacional de Danza (CND - Madryt). W 2016 roku za chorografię „Carmen” otrzymał prestiżową nagrodę Benois de la Danse.  W 2018 roku „Carmen” szwedzkiego choreografa zwyciężyła Venice TV Award w kategorii „Performing Arts”. Przedstawienie zarejestrowane w Théâtre de la Coursive w La Rochelle jest emitowane w telewizji Mezzo.

Od czasu prapremiery CND w Madrycie „Carmen” jest prezentowana na największych scenach świata. Tylko w 2024 roku ten spektakl baletowy z autorską chorografią Johana Ingera miał swoją premierę w: Grecji (Greek National Opera and Ballet), Wielkiej Brytanii (English National Ballet) czy Australii (The Australian Ballet). Do listy premier „Carmen” Ingera dołączy już wkrótce Opera Nova w Bydgoszczy.

Czuję zachwyt, widząc głodnych tańca artystów Opery Nova, którzy przedstawiają Carmen w pełni wykorzystując swoje umiejętności oraz rozwijają jej interpretację. To z pewnością będzie uczta, której łatwo nie zapomnimy!
Thrilled to see the hungry dancers from Opera Nova take on Carmen in their fullest capacity and bring the interpretation further! It surely will become a meal not easily forgotten!  

- tak Johan Inger, wybitny choreograf, mówi o naszych przygotowaniach do polskiej produkcji spektaklu baletowego, który 26 kwietnia zainauguruje XXXI Bydgoski Festiwal Operowy.  

Johan Inger pod koniec 2024 roku po raz pierwszy spotkał się z Baletem Opery Nova w sali prób, nie kryjąc, że jest pod wrażeniem naszych tancerzy. Obecnie Balet Opery Nova przygotowuje się do polskiej premiery „Carmen” pod profesjonalną opieką asystentów choreografa: Tobiego Mallitta oraz Yoko Taira.

Najbliższe spektakle

Data: 13-06-2025 (Piątek),Godzina: 19:00

Sprzedaż biletów od: 10-03-2025 08:30

Data: 14-06-2025 (Sobota),Godzina: 19:00

Sprzedaż biletów od: 10-03-2025 08:30

Data: 15-06-2025 (Niedziela),Godzina: 18:00

Sprzedaż biletów od: 10-03-2025 08:30

Recenzje

„Miłość jest wolnym ptakiem” - śpiewa Carmen u Bizeta, u Ingera - habanera to kwintesencja uwodzenia; każdy gest, krok, ruch ręką mówi, że Carmen robi, co chce i kocha, kogo chce.

(...)

To przedstawienie inne od wszystkich. Każdy gest, pas de deux jest wypracowane do perfekcji, wycyzelowane. Widać to doskonale na tle surowej aż do bólu scenografii Curta Allena Wilmera i Leticii Ganan oświetlanej przez Toma Vissera. Maria Martins jako Carmen i Kazuki Mitsuhashi jako Don Jose, rozpoczynając próby z Johanem Ingerem, chyba nie spodziewali się, co ich czeka. Wszystkich artystów naszego baletu choreograf zabrał w podróż bardzo daleko od ich strefy komfortu. I pokazał, na co ich stać. Na geniusz.

(...) zanim porwał mnie obraz, urzekła muzyka; orkiestra pod batutą Covesa była partnerem tancerzy. Dawała im pole do pokazania maestrii, ale miała też okazję dać znać o swojej - powtarzający się niczym w „Bolerze” Ravela motyw marszu torreadora wwiercał się w głowę.

Pozostaję pod wrażeniem jesiennej premiery „Orfeusza i Eurydyki” Roberta Bondary. „Carmen” Johana Ingera zaczyna przesłaniać ten obraz, ale zachwyt pozostaje ten sam - bydgoski balet i orkiestra. Chapeau bas.

Wytańczyć Habanerę to jest sztuka co się zowie. Premiera „Carmen” na otwarcie XXXI BFO - Alicja Polewska, „Express Bydgoski”/ „Gazeta Pomorska”

Postać dziecka (Amelia Małysz) w bieli niewinności i czystości otwiera bydgoski spektakl. Świat na scenie z jego namiętnościami, żądzą i złem nie ma w sobie nic z niewinności. Rządzą w nim namiętna czerwień Carmen i czerń Cieni – postaci przynoszących zło i śmierć. Portugalska tancerka Maria Martins, która zatańczyła tytułową rolę zarówno w sobotę podczas premiery, jak i w niedzielę wspaniale prezentuje się w głównej roli. Skupia na sobie uwagę, przede wszystkim w pierwszej części przedstawienia. Cały zespół baletu Opery Nova staje na wysokości zadania, pokazując wielką klasę i wrażliwość. W drugiej części już główną postacią na scenie jest don Jose i jego tragedia – wtedy Johan Inger zmienia baletowe widowisko w niezwykły teatr tańca. Kazuki Mitsuhashi dostaje trudne zadanie. I doskonale sobie z nim radzi.
 
Nie zawodzi oczywiście także orkiestra Opery Nova, którą poprowadził Manuel Coves. Wróci za pulpit dyrygencki, kiedy „Carmen” zostanie ponownie pokazana. Nie można tego przegapić. Inauguracja XXXI Bydgoskiego Festiwalu Operowego postawiła wysoko poprzeczkę kolejnym spektaklom.

Bydgoski Festiwal Operowy rozpoczął się z wielką klasą. „Carmen” czyli niezwykły teatr tańca - Wojciech Borakiewicz, Bydgoszcz Informuje 

W ujęciu Ingera historia Carmen opowiedziana jest w sposób mroczny i pełen emocji. Narrację w dużej mierze przejmuje Don José. Nieszczęśliwie zakochany żołnierz, którego urodziwa i gorąca kobieta doprowadza do szaleństwa. Jesteśmy świadkami eskalacji namiętności - pożądania, zazdrości i przemocy. Mroki ludzkiej natury symbolizują tancerze ubrani na czarno.
 Dla kontrastu od pierwszej sceny pojawia się postać dziecka w bieli - tej cząstki naszego ja, za którą tęsknimy, która wolna jest od tych wszystkich napięć, które niesie świat pożądań.
 Don José pogrąża się w nim, choć w marzeniach snuje wizje szczęśliwej miłości. Inger pokazał to rewelacyjnie, gdy mroczną, przemocową scenę przerywa wtrąceniem obrazów idyllicznego związku Carmen i Don Joségo. Zresztą przedstawienie naszpikowane jest takimi zabiegami formalnymi.

Pożądanie, zazdrość, przemoc. Cienie, które za nami kroczą. Bydgoska „Carmen”  Johana Ingera - Jacek Glugla, BydgoszczWyborcza.pl

Gorąca, tak dobrze znana muzyka Georga Bizeta od razu wprowadziła publiczność w aurę opowieści o miłości, zazdrości i śmierci. Johan Inger - wybitny szwedzki choreograf, mieszkający od 30 lat w Hiszpanii - zrezygnował jednak z typowego hiszpańskiego XIX-wiecznego kolorytu na rzecz współczesności. Widać to choćby w kostiumach, które podkreślają ponadczasowość uczuć targających bohaterami.

(...)
Przedstawienie miało niezwykłe tempo, które wymagało od tancerzy znakomitej kondycji i umiejętności, także aktorskich. Tytułową rolę Carmen tańczyła solistka bydgoskiego zespołu baletowego, pochodząca z Portugalii Maria Martins, tworząc pełną ekspresji postać współczesnej dziewczyny, igrającej z uczuciami.

W spektaklu Johana Ingera dużą rolę odgrywa zakochany w Carmen Don José. Realizacja nawiązuje bowiem bardziej do pierwowzoru literackiego, czyli noweli Prospera Mérimée, niż do dzieła operowego.

(...)
Wysoką temperaturę na sali zapewnili nie tylko tancerze, ale i Orkiestra Opery Nova, grająca pod batutą hiszpańskiego dyrygenta Manuela Covesa. Powstało prawdziwie międzynarodowe przedstawienie, w którym nieśmiertelna historia Carmen została odczytana na nowo. 

Gorące emocje i współczesne spojrzenie na „Carmen”. Premiera baletu na Bydgoskim Festiwalu Operowym - Urszula Guźlecka, TVP3 Bydgoszcz

Spektakl baletowy „Carmen" w rewelacyjnej i zjawiskowej choreografii Johana Ingera jest sceniczną opowieścią, w której słowo zastępuje sztuka komponowania układów tanecznych. I tak, podążamy za konfiguracją gestów, w których choreograf zakodował największe ludzkie emocje. Zauroczenie, pożądanie, zazdrość, zemstę i zabójstwo. Fałszywie pojmowaną niezależność, wewnętrzną dumę, wolność wyborów, poddanie się uczuciom, zniewolenie, zaufanie i wiarę w odwzajemnienie emocji oraz przemoc.

(...)
Ta olśniewająca choreograficznie opowieść sceniczna o ludzkich namiętnościach Johana Ingera w perfekcyjnym wykonaniu Baletu Opery Nova, zainaugurowała XXXI Bydgoski Festiwal Operowy.

Carmen jest tylko jedna! - Ilona Słojewska, „Dziennik Teatralny Kujawy

Tak wspaniałego ruchu scenicznego i choreografii scen zbiorowych nie sposób sobie wyobrazić przeczytawszy tylko libretto. Wspaniały Balet Opery Nova perfekcyjnie wykonywał genialne pomysły Johana Ingera, tworząc obrazy i sceny, które na długo pozostaną w pamięci widzów.

Na te niezwykłe efekty choreograficzne wpływ z całą pewnością ma warstwa muzyczna w wykonaniu orkiestry prowadzonej przez Manuela Covesa. Muzyka Georgesa Bizeta połączona z elektroniczną muzyką Marca Álvareza Garcii  oraz suitą Rodiona Szczedrina na smyczki i instrumenty perkusyjne, oddaje w pełni  emocje doznawane przez bohaterów. Pozwala na wiele przeplatających się oryginalnych choreograficznych konstrukcji. Zaprojektowane przez Davida Delfina kostiumy doskonale charakteryzują poszczególne postaci.

Złożona kilkunastu prostokątnych pionowych płaszczyzn scenografia Curta A. Wilmera, przesuwana przez tancerzy raz jest więzieniem, raz fabryką cygar, to znów areną. Jest ponadczasowa i uniwersalna, a przede wszystkim nie przeszkadza rozmachowi,  z jakim porusza się na scenie zespół baletowy.
Carmen dzika i bezwzględna - Anita Nowak, e-Teatr.pl

Proponujemy również

{title}
30-04-2025

Nowe wymiary tańca i muzyki w spektaklach Phenix i Vertikal podczas XXXI BFO

Dwie tancerki i dwóch tancerzy w niezwykłym dialogu z solistką, grającą na violi da gamba, tworzą spektakl „Phénix”, podczas którego stajemy się świadkami nieoczekiwanego spotkania hip-hopowego tańca z brzmieniem dawnego instrumentu. Wyjątkowość tego zestawienia dodatkowo podkreślą, pojawiające się momentami electro dźwięki, inspirowane muzyką J. S. Bacha. 

{title}
30-04-2025

Przebojowy musical z ważnym przekazem: #niejesteśsam, czyli „Drogi Evanie Hansenie” na XXXI BFO!

Teatr Muzyczny w Poznaniu jako pierwszy zrealizował polską wersję musicalu „Dear Evan Hansen”, który miał swoją światową premierę w lipcu 2015 roku w Waszyngtonie i błyskawicznie stał się fenomenem wśród młodych ludzi. Musical ten 1 maja zagości na XXXI Bydgoskim Festiwalu Operowym - warto, by zobaczyła go młodzież, ale też dorośli. 

{title}
30-04-2025

„Elektra” Richarda Straussa jak wartka rzeka dźwięku i kalejdoskop obrazów na XXXI BFO

Nie ochłonęliśmy jeszcze po premierze „Carmen”, a już za chwilę występ pierwszych Gości. Na festiwalową scenę wkroczy tytułowa Elektra - okrzyknięta jedną z najbardziej wymagających partii w całym repertuarze operowym! Arcydzieło Richarda Straussa na XXXI Bydgoskim Festiwalu Operowym zaprezentuje zespół Sofijskiej Opery i Baletu.

{title}
28-04-2025

„Jestem po to, by zainspirować i pomóc”. Rozmowa z Mistrzem Arturem Rucińskim

O istocie doskonalenia kunsztu wokalnego, satysfakcji płynącej z przekazywania własnych doświadczeń i wiedzy oraz relacjach pomiędzy mistrzem a uczniem - z światowej sławy barytonem ARTUREM RUCIŃSKIM, prowadzącym mistrzowski kurs w Operze Nova w Bydgoszczy – rozmawia Ilona Słojewska z „Dziennika Teatralnego”.28 kwietnia o godz. 18.00 zapraszamy do sali kameralnej Opery Nova na Wieczór operowy, czyli koncert wieńczący kurs.