Szepty i cienie to tryptyk baletowy autorstwa jednego z najwybitniejszych polskich tancerzy i choreografów tańca współczesnego. Jacek Przybyłowicz pracował już z Baletem Opery Nova w 2015 r. nad choreografią do legendy dramatycznej Potępienie Fausta. Obecnie stworzył dla tego Zespołu swój „wieczór autorski”, na który składają się trzy jednoaktowe balety.
Barocco do muzyki Jana Sebastiana Bacha, stworzone na Biennale Tańca w Lyonie w 2004 r., było już wystawiane przez kilka europejskich kompanii tanecznych. Najnowsza wersja tego uznanego dzieła, która otwiera spektakl, została dopasowana do emploi artystycznego Baletu Opery Nova.
Pozostałe części: Szepty i cienie do muzyki Pawła Szymańskiego i 3 for 13 do kompozycji Pawła Mykietyna zostały pomyślane jako prapremiery dla tancerzy bydgoskiej Opery.
Jacek Przybyłowicz. Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej i Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W latach 1987-1991 tancerz Teatru Wielkiego w Warszawie. Po wyjeździe z Polski do końca swojej kariery wykonawczej tańczył w Niemczech i Izraelu. Przez 7 lat był tancerzem Kibbutrz Contemporary Dance Company pod dyrekcją Rami Be`era. Występował też z Batsheva Dance Company w spektaklu Kyr Ohada Naharina w ramach Yair Shapiro Awards.
Po powrocie do Polski skupił się na pracy choreograficznej, realizując ponad 20 spektakli, między innymi, dla: Polskiego Baletu Narodowego, Polskiego Teatru Tańca, Kieleckiego Teatru Tańca, Baletu Opery Bałtyckiej, Baletu Opery Wrocławskiej, Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu. Od lat realizuje spektakle za granicą, między innymi, w: Dantzaz Kompainia - San Sebastian, Beijing Dance LDTX, Prague Chamber Ballet, Balet Narodni Divadla - Brno, TanzKompanie Giessn. Jego realizacje były prezentowane w wykonaniu polskich i zagranicznych zespołów na kilkudziesięciu festiwalach na całym świecie, między innymi, w: Czechach, Cyprze, Chinach, Danii, Francji, Hiszpanii, Japonii, Łotwie, Niemczech, Norwegii, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, Rosji, Rumunii, Tunezji, Ukrainie, Stanach Zjednoczonych, Włoszech, Węgrzech.
Ważniejsze realizacje: Naszyjnik gołębicy, Barocco, Jesień Nuembir, 45, Kilka krótkich sekwencji, Alpha Kryonia Xe, III Symfonia - pieśń o nocy, Sześć skrzydeł aniołów, II Koncert skrzypcowy, Infolia, Gra w karty, Monochrome, Poza horyzont, Globe, Mistic Vapor, Verlorenheit, Sono nero, Solo nr. 6.
Jacek Przybyłowicz zrealizował też dwie choreografie solowe dla Viktorii Nowak Solo in Old Style oraz Pauliny Bidzińskiej Lacerta, z którymi artystki reprezentujące Polskę wygrały Konkurs Młodego Tancerza Eurowizji w 2016 i 2018 roku. Wyreżyserowana przez niego w 2013 roku opera Król Edyp z muzyką Igora Strawińskiego została zarejestrowana przez Telewizję Arte na Festiwalu Operowym w Seged.
W latach 2009-2014 Jacek Przybyłowicz piastował funkcję dyrektora Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu, a w latach 2018-2020 kuratora programu Baletu Opery Wrocławskiej. Od 2015 r. wykłada na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest przewodniczącym Rady Programowej ds. Tańca Instytutu Muzyki i Tańca. Laureat Dorocznej Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kategorii Taniec. Odznaczony Medalem Gloria Artis - Zasłużony Kulturze.
Brak spektakli w najbliższej przyszłości
Szanowni Melomani,21 października (poniedziałek) od godz. 8.30 rozpoczynamy sprzedaż biletów na siedem Koncertów Sylwestrowo-Noworocznych 2024/2025 (granych w terminach: 28 XII godz. 19.00; 29 XII o godz. 16.00 i 20.00; 30 XII o godz. 19.00; 31 XII o godz. 16.00 i 20.00 oraz 1 I 2025 r. o godz. 17.00). Jak co roku, zapraszamy Państwa na przebojowe show ze scenariuszem, który jest niespodzianką. Bilety będzie można nabyć online poprzez naszą stronę internetową (TUTAJ) ora...
Tak blisko opery – i występujących w niej artystów - jeszcze Państwo nie byliście! „Służąca panią” wciągnie publiczność w środek zabawnej akcji, by każdy mógł aktywnie przeżyć spektakl, jaki dla Opery Nova reżyseruje Jerzy Jan Połoński. Premiera 26 października w sali kameralnej. Tymczasem już teraz „Służąca…” intryguje z plakatu Mariusza Napierały.
Czworo tancerzy pochodzących z Finlandii, Japonii, Kanady oraz Włoch od nowego sezonu artystycznego 2024/2025 dołączyło do Baletu Opery Nova.
- „Orfeusz i Eurydyka” Glucka to dla mnie jeden z ciekawszych tytułów operowych - przyznaje Robert Bondara, który jako reżyser i choreograf na nowo odczytuje mit o Orfeuszu, by zabrać nas w mroczne głębiny ludzkiej podświadomości i niczym w thrillerze rozwikłać zagadkę szaleństwa. Listopadową premierę Opery Nova zwiastuje już plakat Diany Marszałek, która jest także autorką scenografii spektaklu. Na „Orfeusza i Eurydykę” zapraszamy 16 XI (premiera), a także 17 i 19 XI 2024 r.