Mefistofeles

Mefistofeles:
opera w czterech aktach z prologiem i epilogiem
Kompozytor:
Arrigo Boito
Libretto:
Arrigo Boito wg „Fausta” Johanna Wolfganga Goethego
Premiera w Operze Nova w Bydgoszczy:
28 kwietnia 2001 r.

Realizatorzy

Reżyseria, ruch sceniczny, scenografia:
Tomasz Konina
Kostiumy:
Joanna Klimas
Kierownictwo muzyczne:
Współpraca muzyczna:
Henryk Wierzchoń
Reżyseria światła:
Tomasz Wert
Konsultacja scenograficzna:
Borys Kudlicka
Przygotowanie chóru dziecięcego:
Izabela Cywińska
Asystent reżysera:
Edward Stasiński
Asystent kostiumologa:
Katarzyna Gołaszewska

Opis

Kompozytor, XIX-wieczny włoski poeta i muzyk tworzył swe dzieło częściowo w Polsce, do własnego libretta według „Fausta” Goethego. Już kilkadziesiąt lat po ukazaniu się II części „Fausta” Arrigo Boito porywa się na prezentację swojej wizji muzycznej tej literatury. Tytułowym bohaterem czyni Mefistofelesa, czyli szatana - inteligentnego, cynicznego, cierpliwego w oczekiwaniu na zapisaną mu duszę.

Mefistofeles pełen sarkazmu i oświeceniowej drwiny to demon wnoszący twórczy niepokój, z którym w Prologu opery Bóg rozmawia i zawiera zakład o wybory człowieka. Oto historia uczonego Fausta, żądnego szczęścia i poznania świata za wszelką cenę. Goethe podniósł legendę faustowską do rangi wielkiego poematu filozoficznego i dramatu o losach całej ludzkości.

Jak powiodła się próba przełożenia filozoficznej głębi dzieła na język muzyki, jak wypada połączenie opery i literatury? Jakich „chwytów” użyli realizatorzy, aby poruszyć dzisiejszego widza?

Bydgoska scena operowa na początku lat dwutysięcznych była jedyną w Polsce, gdzie można go zobaczyć. Reżyserska i scenograficzna propozycja Tomasza Koniny z 2001 r. była imponująca.

Blisko 130-osobowy chór - w tym dzieci z Pracowni Wokalnej Pałacu Młodzieży - obrazował zastępy anielskie, diabelski sabat, szczęśliwych mieszkańców mitycznej Arkadii.

Nad całym aparatem wykonawczym (blisko 230 osób) panował od dyrygenckiego pulpitu Maciej Figas.

Najbliższe spektakle

Brak spektakli w najbliższej przyszłości


Śledź nasze social media

Recenzje

Proponujemy również

{title}
10-02-2025

Świat widziany oczami Orfeusza

Historię o miłości silniejszej niż śmierć polecamy nie tylko zakochanym, zwłaszcza że na naszej scenie mit o Orfeuszu jest współczesną interpretacją Roberta Bondary. Na operę „Orfeusz i Eurydyka” Glucka zapraszamy w połowie lutego (14, 15 i 16.02.) oraz w maju (16, 17 i 18.05.).

{title}
10-02-2025

Così fan tutte, czyli o wierności z przymrużeniem oka

„Tak czynią wszystkie” - już w tytule z przymrużeniem oka sugeruje dzieło, które zyskało miano najzabawniejszej komedii w dorobku Mozarta. Na operę buffa „Così fan tutte albo Szkoła kochanków” polecamy wybrać się do nas w marcu. Bilety już w sprzedaży!

{title}
10-02-2025

Na dwóch biegunach emocji w balecie Bondary do muzyki Szymanowskiego

Spektakl jak mistyczne doświadczenie jest możliwy, gdy utwór czołowego kompozytora XX-wiecznej muzyki klasycznej Karola Szymanowskiego inscenizuje wybitny współczesny choreograf i reżyser Robert Bondara. Polecamy dwa wyjątkowe spektakle baletowe jednego wieczoru: „Stabat Mater” i „Harnasie”  na naszej scenie: 28, 29 i 30 marca. Bilety do nabycia w kasie Opery Nova oraz online. 

{title}
01-02-2025

Nasi artyści w rozmowach o życiu na scenie

Polecamy Państwa uwadze ciekawe rozmowy z artystami Opery Nova – światowej klasy śpiewakiem operowym Łukaszem Golińskim oraz naszym chórzystą „głodnym wciąż nowych wrażeń” Jakubem Zarębskim, a także barytonem Damianem Wilmą - nowym solistą Opery Nova.