Za kulisami

Zaplecze Opery jest niczym wielka fabryka! Mieszczą się w niej pracownie: krawieckie, szewskie, modystyczna, pralnia, farbiarnia. Tu wykonywane są kostiumy, nakrycia głowy, obuwie: od projektu kostiumologa, przez fazy przymiarek po efekt końcowy. Pierwszy krąg Opery mieści także magazyny kostiumów z bieżącego repertuaru.

Widzów zaintrygowanych okienkiem nad górnym sektorem widowni dużej sali informujemy: to kabina akustyków, którzy odpowiadają za odsłuch orkiestry na scenie i emitowanie band (nagrań efektów dźwiękowych zgodnie z partyturą). Stąd steruje się także mikroportami noszonymi przez artystów podczas musicali.

Wielkie zainteresowanie wśród przechodzących ulicą Focha budzi platforma do podnoszenia samochodów. Pozwala transportować dekoracje na wysokość 5 metrów, bezpośrednio na poziom sceny i rozładowywać je do tzw. kieszeni scenicznej. Platforma została zbudowana specjalnie dla Opery Nova w 2006 roku przez Przedsiębiorstwo „Elwind”, a zaprojektowana we współpracy z pracownikami naukowymi Uniwersytetu Technicznio-Przyrodniczego w Bydgoszczy. Ma udźwig 13,5 tony. 

Opera posiada także największą w Polsce windę do przewożenia dekoracji, elementów scenografii. Kabina o wymiarach 1, 9 m x 10 m i wysoka na 3 m porusza się w szybie windowym (21m długi, 2,95m szeroki, 21 m wysoki), transportując dekoracje z podziemnych magazynów na poziom sceny. Kabina ma udźwig 2 ton. Przewożone są nią także np.zwierzęta (konie), które „występują” w niektórych spektaklach.Ponadto służy do przemieszczania tzw. prospektów ze sceny do magazynów w górnej części szybu windowego. Nad samą kabiną znajduje się kładka szeroka na 1 m, długa na 20 m., którą złożone prospekty dostarczane są na 10 półek w górnej części szybu windowego. Kładka z windą przemieszcza się z szybkością 1,2 m/min.Urządzenie ma napęd hydrauliczny; jego ciche funkcjonowanie ma znaczenie dla przebiegu spektakli.