Małgorzata Grela

Małgorzata Grela

W 1993 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Bydgoszczy. Jest laureatką II Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w Dusznikach Zdroju oraz półfinalistką II Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. St. Moniuszki w Warszawie.  Od 1993 roku solistka Opery Nova.

Współpracuje z teatrami muzycznymi w Krakowie i Szczecinie. Dziekan Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy (od 2012 r.). Od 2014 roku dyrektor Międzynarodowego Operowego Forum Młodych. 25 lutego 2019 r. otrzymała tytuł profesora sztuk muzycznych z rąk Prezydenta RP.

Brała udział w wielu festiwalach krajowych i międzynarodowych: na Festiwalu Mozartowskim we Francji wykonywała partię Paminy w Czarodziejskim flecie, na Festiwalu Sommerfestspiele w Niemczech śpiewała rolę Mi w Krainie uśmiechu i Arseny w Baronie cygańskim. Odtwarzała Micaelę w Carmen inaugurującej VI Bydgoski Festiwal Operowy, a podczas XXXIII Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego wykonywała tytułową partię Złotego Kogucika w operze M. Rimskiego-Korsakowa. \

Wykonuje repertuar kantatowo-oratoryjny: partie sopranowe w Requiem i Mszy Koronacyjnej W. A. Mozarta, w Glorii A. Vivaldiego, Stabat Mater G.B.Pergolesiego, Nelson Messe J.Haydna. 

Z zespołem Opery Nova artystka odbyła tournée w Niemczech, Austrii, Francji, Szwajcarii, Belgii, Holandii. 24 listopada 2018 r. spektaklem Hrabina Marica Małgorzata Grela świętowała jubileusz 25-lecia pracy artystycznej w bydgoskiej operze. Tego dnia została odznaczona Brązowym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis przyznawanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 

Repertuar

Recenzje

Maciej Prus trafił z obsadą w dziesiątkę, co zdarza się zwłaszcza w teatrach operowych wcale nie tak często. Bardzo dostrojony kwartet kobiecych wizerunków tworzyły podczas premiery Małgorzata Ratajczak, Małgorzata Grela, Magdalena Polkowska i Aleksandra Wiwała. 

Wiesław Kowalski, Teatr dla Was, 25.10.2017

Na dobrą grę sceniczną starczyło sił i wykonawcy udowodnili swoje kompetencje. (...) Marcelina - Małgorzata Grela, konkurująca w pierwszym akcie z Zuzanną, umiała w złości wywrócić fragment łóżka i trzasnąć drzwiami.

Joanna Tumiłowicz

Z niepokojem słuchacze oczekiwali wejścia na scenę Paminy. W tej trudnej technicznie partii, wymagającej wielkiej kultury muzycznej, miała bowiem zadebiutować młoda, lecz niezwykle utalentowana artystka Małgorzata Grela. Dzięki spokojnie i mądrze prowadzonej partii potrafiła od pierwszych chwil zyskać przychylność publiczności. Pokazała całą gamę napięć emocjonalnych – od spokojnych , pełnych melancholii wzruszających liryk po pełne dramatycznych elementów popisy techniczne. Małgorzata Grela nie zawiodła wielbicieli. W końcowym efekcie wykazała się wspaniałą kondycją wokalną oraz cudowną zdolnością nawarstwiania emocji scenicznych. To był sukces!

Czarodziejski flet, premiera, Gazeta Wyborcza 14 X 1994

Galeria zdjęć