Joanna Woś

Joanna Woś

Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi, która swe pierwsze laury w konkursach wokalnych zdobywała jako studentka, w tym I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Bilbao. Przed ukończeniem studiów z sukcesem zadebiutowała partią tytułową w operze tragicznej w stylu bel canto - Łucji z Lammermooru Gaetana Donizettiego na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi, z którym to związała się na stałe, zostając solistką.  

Joannę Woś można podziwiać również na scenach Opery Narodowej w Warszawie, Opery Krakowskiej, Teatru Wielkiego w Poznaniu, Opery Bałtyckiej, Filharmonii Narodowej, Filharmonii Krakowskiej, a także Opery Nova w Bydgoszczy. Artystka gości także na światowych scenach operowych m.in. w Royal Festival Hall w Londynie, Alte Oper we Frankfurcie, Deutsche Oper w Berlinie, Auditorium w Rzymie, Centrum Galiny Wiszniewskiej w Moskwie, Operze Narodowej w Wilnie, Operze Narodowej w Zagrzebiu, Nowosybirskim Teatrze Opery i Baletu oraz innych scenach operowych, jak i salach koncertowych.

Wyjątkowe warunki wokalne artystki sprawiają, że powierzano jej nie tylko partie stricte koloraturowe jak: Królowa Nocy w Czarodziejskim Flecie Wolfganga A. Mozarta, Rozyny w Cyruliku sewilskim Gioachina Rossiniego, Olimpii w Opowieściach Hoffmanna Jacques’a Offenbacha czy Anny Boleny w operze G. Donizettiego , ale również wybitne kreacje dramatyczno-liryczne, m.in. partię Violetty w Traviacie , Gildy w Rigoletcie Verdiego, Elwiry w Purytanach Belliniego czy Noriny w Don Pasquale Gaetano Donizettiego. 

W swoim repertuarze ma także rolę Oskara w Balu maskowym Giuseppe Verdiego, Szemachańską Królową w Złotym koguciku Nikolaja Rimskiego-Korsakowa, Musetty w Cyganerii Pucciniego, Hrabiny w Weselu Figara, Fiordiligi w Cosi fan tutte, Donny Anny w Don Giovannim, Magdy w La rondine Giacoma Pucciniego, Eurydykę w Orfeuszu i Eurydyce Christopha Willibalda Glucka czy żony w Życiu z Idiotą Schnitkego. 

Joanna Woś ma także przebogaty repertuar koncertowy, obejmujący m.in. Stabat Mater Giovanniego Battisty Pergolesiego i Rossiniego, Requiem, Exultate Jubilate czy msze Mozarta, Mszę cecyliańską Charles-François Gounoda, Requiem Gabriela Fauré, Carmina burana Carla Orffa oraz Stabat Mater Karola Szymanowskiego.

W 2008 roku dla Polskiego Radia nagrała z Kevinem Kennerem recital arii z 18 oper Księcia Józefa Michała Poniatowskiego. W roku następnym nagrała płytę z Markiem Drewnowskim Pieśni Chopina. 

Rok później w Teatrze Wielkim w Poznaniu wykreowała postać Marii Stuart w operze Donizettiego oraz wystąpiła w roli Gildy (Rigoletto) w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Podczas Festiwalu w Saint Moritz (Szwajcaria) wystąpiła w roli Anny Boleyn w operze Donizettiego, zbierając entuzjastyczne recenzje.

W roku 2012 wcieliła się w postać Adiny podczas premiery Napoju Miłosnego w Operze Krakowskiej oraz Violetty w premierze Traviaty w Operze Bałtyckiej.

Teatr Wielki w Łodzi w kwietniu 2013 wystawił specjalnie dla niej po raz pierwszy operę G. Donizettiego Anna Bolena - artystce przyznano Złotą Maskę, za najlepszą rolę dramatyczno – wokalną.

W kwietniu 2016 artystka wystąpiła w premierowym monodramie La voix humaine Francisa Poulenca w reż. Mai Kleczewskiej w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie. Tego samego roku nagrała solowe płyty CD z ariami m. in. J.S. Bacha, W.A. Mozarta z Orkiestrą Kameralną AUKSO oraz ariami J.M.K. Poniatowskiego z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia. Na swej kolejnej płycie Wsłuchani we Wszechświat H.M. Góreckiego wystąpiła z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej.

W polskiej prapremierze opery Tramwaj zwany pożądaniem (2018) w reżyserii Macieja Prusa wystąpiła w roli Blanche DuBois w Teatrze Wielkim w Łodzi, za którą otrzymała kolejną „Złotą Maskę” – nagrodę krytyków muzycznych. Również w tym roku zaśpiewała w Operze Śląskiej w premierowym przedstawieniu opery Don Desiderio Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego.

W 2022 Teatr Wielki w Łodzi wystawił wersję koncertową opery Norma Vincenza Belliniego, w której zaśpiewała główną partię jako tytułowa bohaterka.