Atelier Młodych Twórców to w zamierzeniu cykl spektakli ukazujących pasje drzemiące w artystach Opery Nova. Pierwsze przedstawienie w roli twórców stawia tancerzy i muzyków.
Spektakl poświęcony jest pamięci Andrzeja Szwalbego - kreatora bydgoskiego życia kulturalnego, którego zasług dla środowiska artystycznego nie sposób przecenić.
Prolog/Epilog - Szukając przestrzeni
Choreografia: Artem Rybalchenko
Wszyscy jesteśmy Wędrowcami. Drogę, którą przemierzamy od narodzin do śmierci, determinuje tak wiele: napotkane sytuacje, ludzie, nasze doświadczenia i wybory. Wciąż na nowo wędrujemy, stawiając pytania i poszukując odpowiedzi, by na końcu drogi rozpocząć wszystko od początku. Etapy życia, podobnie jak pory roku, przychodzą i odchodzą, lecz zawsze są inne.
Część I - Wiosna. Światła
Choreografia: Maria Martins
Nieustanny cud życia polega na odnajdywaniu i gubieniu siebie. Chyba wszyscy doświadczyliśmy uczucia samotności w tłumie. Dokładając wszelkich starań, by odnaleźć siebie i nauczyć się patrzeć na jasną stronę życia, podążamy za tym, co nas uszczęśliwia i w co głęboko wierzymy. Sami musimy przekonać się, stojąc na rozdrożu, która droga jest właściwa i dobra, biorąc pod uwagę wpływ, jaki mamy na życie innych. Wreszcie, nigdy nie powinniśmy zapominać, że szczęście można znaleźć nawet w najciemniejszych miejscach i że każdy z nas ma swoje własne wewnętrzne światło, więc nie zapominajcie na krętych ścieżkach życia włączyć światło.
Część II - Lato. Zenit
Choreografia: Jorge Gutierrez
Od czasów starożytnych znaczenie słów ofiara, poświęcenie było interpretowane na różne sposoby. Dziś, gdy słyszymy to słowo, myślimy o ofiarowaniu czegoś z siebie, czegoś, co wymaga dodatkowego wysiłku. Jednak etymologiczne pochodzenie to: czynić rzeczy świętymi lub błogosławić rzeczy. Pamiętając o tych definicjach, stworzyłem choreografię dotyczącą tego, co nadaje naszej egzystencji szczególną wartość, tego, że kiedy się poświęcamy, jesteśmy szczęśliwsi. Posłużę się tematem migracji: dla jednych to po prostu wybór życiowy, dla innych - konieczność. Introspektywnie przyjrzę się naszemu wewnętrznemu dziecku i temu, jak radzimy sobie w dorosłym życiu i wszystkim, co jest jego częścią.
Część III - Jesień. Peirasmos (Pokusy)
Choreografia: Olga Markari
Pycha, chciwość, nieczystość, zazdrość, łakomstwo, gniew, lenistwo - oto siedem grzechów głównych. Tej klasyfikacji dokonano we wczesnym średniowieczu, uznając je za śmiertelne dla duszy. Utwór ten bada spotkanie z nimi, pokazuje walkę z pokusami i wreszcie akceptację ich obecności w życiu człowieka. Przedefiniowuje to, co jest uważane za wysoce naganne. Jest próbą przedstawienia upadków i błędów jako naturalnego procesu rozwoju.
Część IV - Zima. Atman
Choreografia: Abigail Cockrell
Ram Dass mówi: Śmierć to zdejmowanie ciasnego buta, który dobrze nosiłeś. Śmierć ego to proces, przez który wszyscy przechodzimy wiele razy w życiu. To walka przepełniona strachem, oporem i chaosem, gdyż ego chce kontrolować nasze umysły. Kiedy umiera, pozostawia w nas miejsce na odrodzenie. Mężczyzna jest postacią przewodnika, który wspiera kobietę w drodze ku śmierci, a poddanie się jej jest drogą ku wolności. W swojej choreograficznej opowieści czerpię wiele inspiracji od Rama Dassa, który mówi: wszyscy po prostu odprowadzamy się do domu. To właśnie robią tancerze. Idźcie razem ku śmierci, ku wolności, ku miłości i powróćcie do źródła wszystkiego, co jest.
Brak spektakli w najbliższej przyszłości
It will be magical on the stage of Opera Nova. Alice and her entire team of extraordinary characters will create a fairy-tale atmosphere not only through dance. Children - both little and big - let yourself get carried away by an adventure together with our family performance of "Alice in Wonderland", to which we invite you at the beginning of December (last tickets available!) and at the end of January 2025.
"Because for me it is always a celebration, during which you can meet the spirit of the operatic past, its present and you get a chance to run into its future" - writes Ilona Słojewska in the pages of Dziennik Teatralny Kujawy on the occasion of World Opera Day 2024. Because every opera performance is a uniquely constructed work, in which the voice and music give so many emotions that whenever you pass by its building, you feel the vibrations, for which you could visit it every day. And if,...
- „Orfeusz i Eurydyka” Glucka to dla mnie jeden z ciekawszych tytułów operowych - przyznaje Robert Bondara, który jako reżyser i choreograf na nowo odczytuje mit o Orfeuszu, by zabrać nas w mroczne głębiny ludzkiej podświadomości i niczym w thrillerze rozwikłać zagadkę szaleństwa. Listopadową premierę Opery Nova zwiastuje już plakat Diany Marszałek, która jest także autorką scenografii spektaklu. Na „Orfeusza i Eurydykę” zapraszamy 16 XI (premiera), a także 17 i 19 XI 2024 r.
"Don Pasquale" by Gaetano Donizetti, directed by Paweł Szkotak, will return in October!