Zespół La Compagnie Käfig Mourada Merzoukiego, łącząc taniec hip-hopu z muzyką baroku, w zeszłym roku wywołał ekscytację festiwalowej Publiczności. Artyści z Francji także podczas XXXI BFO zaskoczą nas oryginalnymi występami i to w dwóch spektaklach! „Phénix” zahipnotyzuje Państwa harmonijnym połączeniem pozornie sprzecznych światów, a „Vertikal” - tańcem w zawieszeniu!
Phénix
Fot. ©Julie Cherki
Spektakl Phénix narodził się z nieoczekiwanego spotkania tańca hip-hopowego, muzyki barokowej i elektronicznej. Na scenie czworo tancerzy nawiązuje dialog z solistką grającą na violi da gamba - instrumencie strunowym, będącym barokowym poprzednikiem wiolonczeli. Wyjątkowość tego zestawienia dodatkowo podkreślą, pojawiające się momentami electro dźwięki, inspirowane muzyką J. S. Bacha. Łączenia pozornie sprzecznych światów jak baroku i hip-hopu stało się twórczym pragnieniem Mourada Merzoukiego od czasu współpracy z Le Concert de l’Hostel Dieu przy projekcie Dolce Folia/Folia, jaki został entuzjastycznie przyjęty także przez Publiczność XXX BFO. W tym roku Mourad Merzouki i jego zespół La Compagnie Käfig powraca na nasz Festiwal, by ponownie wprowadzić Widzów w nieoczywiste wymiary tańca i muzyki.
Vertikal
Fot. ©Laurent Philippe
Spektakl tańca w zawieszeniu. Magiczny, oszałamiający, płynnie lekki. Taniec, który odkrywa niebo. Zawrotny występ na skrzyżowaniu tańca, lotów i wspinaczki - to tylko część określeń, jakie można wyszukać w mediach, rozpisujących się o spektaklu „Vertikal”.
Mourad Merzouki bawi się nieważkością: wystawia tancerzy na odważne wyzwanie - eksploruje przestrzeń powietrzną, łącząc hip-hop z tańcem wertykalnym. Relacja z podłożem, która jest podstawową w tańcu hip-hopowym, ulega radykalnej zmianie. Wszystko wydaje się możliwe: wzlot i upadek, poszukiwanie lekkości i gra z grawitacją. W poetyckim geście choreograf utrwala swoje podejście do przełamywania barier między różnymi formami sztuki.
Mourad Merzouki jest kluczową postacią tańca hip-hopowego, ma wielki wkład w przeniesienie tańca ulicznego na najbardziej prestiżowe sceny. Wizjoner i samouk, którego dzieła - łącząc w sobie różne rodzaje tańca z akrobatyką i innymi dyscyplinami - pozwalają Merzoukiemu dzielić się swoją wizją i otwartością umysłu. W 1996 roku założył zespół Käfig, którego jest dyrektorem artystycznym. W latach 2009-2022 był dyrektorem Centre chorégraphique National de Créteil et du Val-de-Marne.
Brak spektakli w najbliższej przyszłości
Różnorodny repertuarowo wrzesień w Operze Nova rozpocznie 69. sezon artystyczny, który będzie obfitować w moc wydarzeń i wrażeń artystycznych. Bilety na pierwsze spektakle nowego sezonu w kasie Opery oraz w sprzedaży online od wtorku, 3 czerwca.
(…) Największą zaletą bydgoskiego spektaklu jest wysoki poziom całego zespołu, który dobrze zaprezentował się w choreografii, wymagającej ogromnej precyzji. Tu mężczyźni chcą udowodnić swą siłę wobec kobiet, a one wcale nie zamierzają być im uległe - napisał Jacek Marczyński na łamach „Ruchu Muzycznego”, recenzując „Carmen” w choreografii Johana Ingera, którą jako pierwszy w Polsce wykonuje Balet Opery Nova.Już w najbliższy czerwcowy weekend (13, 14 i 15 VI) zapraszamy na opo...
Szanowni Państwo,w związku z prowadzonymi pracami budowlanymi (budowa kolektora deszczowego) został wyłączony odcinek chodnika przy ul. Focha - na wysokości od placu budowy IV kręgu do ul. Karmelickiej. Dlatego należy liczyć się z utrudnionym dojściem do Opery Nova od strony placu Teatralnego. Brak przejścia dla pieszych dotyczy także przechodniów, poruszających się ul. Focha w kierunku przystanku wiedeńskiego przy placu Teatralnym.Melomanom udającym się na nasze spektakle zalecamy kierować się ...
Baletowa Carmen, po premierze na inaugurację XXXI BFO, w czerwcu powraca na naszą scenę! Ponadto, na zakończenie sezonu artystycznego lista znakomitych dzieł w wyśmienitych inscenizacjach. Zapraszamy do Opery Nova!