Libretto Falstaffa zostało oparte przez Arrigo Boito na sztuce Wesołe kumoszki z Windsoru oraz wybranych scenach z Henryka IV Williama Szekspira.
W obu tych dziełach pojawia się postać Sir Johna Falstaffa. W Henryku IV jest on jest nieodłącznym towarzyszem wypraw i biesiad księcia Hala, późniejszego króla Henryka, zaś w komedii, stanowiącej mistrzowski obraz obyczajowości epoki elżbietańskiej, usiłuje uwieść dwie zamożne mieszczki, Panią Page i Panią Ford, jednak sam pada przy tym ofiarą serii żartów.
Verdi interesował się tym wątkiem od dawna (postać Falstaffa pojawia się w jego korespondencji już w latach sześćdziesiątych). Nie dziwi więc, że na propozycję Boita odpowiedział z entuzjazmem, choć zasłaniał się nieco wiekiem i zmęczeniem. Szybko jednak zabrał się do pracy, kończąc w marcu 1890 roku pierwszy akt bez najmniejszych poprawek. Verdi napisał Falstaffa, ostatnią ze swoich 28 oper, gdy zbliżał się do wieku 80 lat. Była to jego druga komedia i trzecie dzieło oparte na sztuce Szekspira, po Makbecie i Otellu.
Jeśli nurtują Państwa tajniki doboru repertuaru operowego, proporcje pojawiania się realizacji dzieł współczesnych, szansa na zachowanie autonomii opery przy inwazji innych sztuk, ocalenie jej autentyczności i „pierwiastka ludzkiego” w konfrontacji ze sztuczną inteligencją to zapraszamy na spotkanie z cyklu „Strefa Ruchu”, organizowane z redakcją Ruchu Muzycznego - partnerem medialnym XXX BFO, które odbędzie się w sali kameralnej Opery Nova 4 maja (sobota) o godz. 16.30. Wstęp wolny.Obecna ...
Znakomity wieczór operowy zapowiada się 3 maja od godz. 17 na scenie sali kameralnej, gdzie przed Publicznością wystąpią wybrani uczestnicy mistrzowskiego kursu wokalnego, prowadzonego przez Profesora Mariusza Kwietnia!
Czas na wielki finał XXX Bydgoskiego Festiwalu Operowego i creme de la creme tegorocznej edycji naszego święta, jaką są finezja i perfekcja tańca zespołu baletowego, będącego światową marką Księstwa Monako.Legendarny Les Ballets de Monte Carlo przyjechał w tym roku do Polski specjalnie na nasz jubileuszowy Festiwal, by w dwa majowe wieczory (4 i 5 V) oczarować i wzruszyć Państwa historią Romea i Julii, opowiedzianą z nowej perspektywy w choreografii Jeana-Christophe'a Maillota.
To nie jest zwykła opera, to szalona opera - pełna absurdalnego humoru, fantazji i genialnie oryginalnej muzyki. Jeśli wybieracie się na majówkę to koniecznie z „Wyprawami pana Broučka” na XXX Bydgoskim Festiwalu Operowym. Bydgoszcz jest pierwszym miastem, w którym zespół Teatru Wielkiego w Poznaniu gościnnie prezentuje swą najnowszą produkcję - pierwszą polską inscenizację dzieła Leoša Janáčka, wyreżyserowaną przez Davida Pountney’a. Zapraszamy 1 maja o godz. 19.00!